Zanimljiv pristup kreiranju misije organizacije i marketingu pomoću vlastite misije pronašli smo na TEDtalks kanalu YouTube-a, autora Simona Sineka. Navedeni video možete pogledati ovdje, a mi ćemo vam ukratko objasniti o čemu je zapravo riječ.

tri vijesti o kojima se priča Automobil, ilustracija Kako to?! Ova tehnologija u automobilima spašava živote, no mnogi je vozači - deaktiviraju Netflix, ilustracija We're goin' up, up, up… Jeste li ga pogledali? Ovo je najgledaniji film na Netflixu svih vremena Dobar bot, loš bot, ilustracija Ako ne zaštite djecu Američki državni odvjetnici poslali oštru poruku AI kompanijama: Odgovarat ćete za svoje postupke

Naime, u gotovo svakoj uspješnoj organizaciji i poslovanju postoji određeni uzorak razmišljanja, djelovanja i komuniciranja, koji je potpuno suprotan od svih ostalih primjera. Simon je to zapažanje stavio na papir i nazvao ga „The Golden Circle“. O čemu je zapravo riječ? Navedena ideja vrlo je jednostavna – sastoji se od tri riječi: why, how, what.

Ona objašnjava zbog čega su neke organizacije i vođe sposobne inspirirati, a neke ne. Kako? Svaka osoba, svaka organizacija na svijetu zna što radi (what). Neke znaju i kako to rade (how), ali samo rijetke znaju zbog čega to rade (why) – koja je suština njihovog postojanja, njihova svrha i vjerovanje (ne profit, profit je samo rezultat navedenog). Navedno je lakše shvatiti pomoću primjera, a najlakši primjer navedene teze je u zadnje vrijeme sveprisutan Apple.

„Mi proizvodimo odlična računala. Lijepo su dizajnirana, jednostavna za upotrebu i user-friendly. Naša cijena predstavlja našu kvalitetu.“

„Sve što radimo, radimo jer vjerujemo u izazov statusa quo. Vjerujemo u drugačije razmišljanje. Kako izazivamo status quo? Lijepim dizajnom naših proizvoda, jednostavnom upotrebljivošću i user-friendly principom. Mi radimo odlična računala.“

Vjerujem da možete pretpostaviti koja od gornjih izjava pripada Apple-u, a koja nekom „običnom“ poduzeću. Prva izjava koncipirana je na modelu what-how-why, a druga, ona inspirativnija i uočljivija na why-how-what modelu. Jer, ljude ne zanima što prodajete, njih zanima zbog čega to prodajete (biološka strana navedenog, funkcioniranje mozga i primanja informacija, objašnjena je u videu). Ako vam je nejasno zbog čega je to važno, potrebno se podsjetiti marketinga, točnije procesa prihvaćanja i difuzije proizvoda:

Cilj je pridobiti, ili zaposliti ljude koji vjeruju u stvari koje vjerujete i vi. Ostali su vaši kupci samo privremeno, ili rade samo za plaću. Zbog toga, predstavite što vjerujete, tako ćete privući one koji s vama dijele iste vrijednosti. A zakon procesa prihvaćanja i difuzije proizvoda govori nam da ako želite uspijeh proizvoda ili prihvaćanje ideje na širokom tržištu, ne možete ga postići prije nego dosegnete kritičnu točku od 15-18% tržišnog udjela.

„Rana većina“ neće pokušati nešto što netko drugi nije pokušao prije njih. Upravo se „inovatori“ i „rani usvajači“ osjećaju ugodno donoseći odluke potaknute inovacijom i vlastitim vjerovanjem. To su ljudi koji su spremni na višesatno stajanje u redu samo kako bi među prvima kupili i posjedovali određeni proizvod. Oni to rade za sebe jer žele biti prvi, a ne kupuju ono što prodajete, već ono što vjerujete – jer vjerovanje vam je zajedničko.

Za kraj, vjerujem da vam je poznat govor Martina Luthera Kinga „I have a dream...“. On je imao san, vjerovanje, a ne plan. Svojim snom uspio je inspirirati veliku masu ljudi. Bilo da je riječ o organizacijama ili individualcima, ljudi slijede one koji vode, ne zato što moraju, već zato jer žele.