Umjetna inteligencija dostupna je širokim masama posljednjih nekoliko godina, a za mnoge je već postala neizostavan dio kako poslovnih, tako i privatnih života. Od različitih AI alata koji uređuju fotografije, videa, rade sažetke tekstova, pišu e-mailove, stvaraju prezentacije, do onih ozbiljnijih AI sustava koji zaista mijenjaju kako se neki poslovi rade.
No, iako brojne tvrtke ističu kako su korištenjem umjetne inteligencije postale produktivnije, smanjile troškove, a onda i smanjile broj zaposlenih (što nije svima baš dobro leglo), sve su glasnija upozorenja da umjetna inteligencija nije baš najbolji izbor u svim slučajevima.
Nedavno objavljena kineska studija, provedena na 35 tisuća radnika, otkrila je da, dok se manageri hvale povećanom produktivnošću nakon uvođenja umjetne inteligencije, zaposlenici dugoročno imaju probleme s motivacijom. Radnici pomoću AI alata postižu više, ali to se negativno odražava na njihovu psihu.
Unatoč poboljšanjima u performansama, sudionici koji su surađivali s GenAI-em na jednom zadatku, a zatim prešli na drugi, samostalni zadatak, dosljedno su izvještavali o padu intrinzične motivacije i povećanju dosade. U svim našim studijama, intrinzična motivacija pala je u prosjeku za 11 posto, a dosada se povećala u prosjeku za 20 posto, pišu autori studije u Harvard Business Reviewu.
Osim toga, AI ima poguban učinak na timski duh. Microsoftova studija pokazala je da zaposlenici vole zamijeniti neuredne i dugotrajne interakcije među ljudima brzim i učinkovitim alatima umjetne inteligencije. Tako AI alate koriste jer imaju osjećaj da tako čuvaju svoju privatnost, izbjegavaju trenje u komunikaciji s kolegama i jednostavno izbjegavaju objašnjavanje onom jednom kolegi koji nikako da shvati.
Istraživanje Tehnološkog instituta Massachusetts i OpenAI-a pokazuje da je veća upotreba chatbotova povezana s većom usamljenošću. U nizu eksperimenata provedenih u tvrtkama u raznim zemljama i sektorima, tim profesora poslovnih škola otkrio je da, što je više zaposlenika radilo s umjetnom inteligencijom, to su se osjećali usamljenije i društveno isključenije. To je pak rezultiralo time da su usamljeni zaposlenici pili više alkohola i lošije su spavali.
Autori kineske studije ipak ističu kako rješenje nije napustiti generativnu umjetnu inteligenciju, već ju implementirati na način koji će očuvati ono najvažnije - osjećaj zajedništva, kreativnosti i motivaciju za rad. A da bi se to postiglo, manageri i poslovni lideri moraju pronaći ravnotežu između želje za što većom produktivnosti i zadovoljstva zaposlenika.
To je mnogima, kao što smo već mogli vidjeti, pravi izazov.
Izvor: Inc