Europska komisija izrekla je novu drastičnu kaznu za Google. Ovaj put kažnjeni su s 1,49 milijardi eura zbog kršenja europskih pravila o monopolu na tržištu.
Točnije, Google je zloupotrijebio dominantan položaj na tržištu kako bi od drugih internetskih stranica zahtijevao da Googleovim konkurentima blokiraju oglase iz tražilice.
Komisija je kaznila Google s 1,49 milijardi eura zbog zloupotrebe dominantnog položaja na tržištu u prodaji internetskih oglasa iz tražilica, istaknula je u objavi povjerenica Margrethe Vestager.
Dodala je kako je Google tako "zacementirao svoju dominaciju i zaštitio se od pritiska konkurencije".
To je, prema europskim zakonima, ilegalno. Takva je praksa trajala više od 10 godina i onemogućila je drugim kompanijama mogućnost da se natječu, a korisnicima da biraju, dodala je Vestager.
Podsjetimo, u protekle tri godine Google je kažnjen s ukupno 8,2 milijarde eura –4,34 milijarde zbog Androida te 2,4 milijarde eura zbog guranja svoje platforme za internetsku prodaju u rezultatima pretraživanja.
Otvaraju se vrata za nove tužbe
Google je kroz svoju uslugu AdSense for Search internetskim stranicama, uz rezultate pretraživanja plasirao i oglase iz tražilice.
Kako pojašnjavaju iz Europske komisije, Google je bio najjači igrač u internetskom oglašavanju na području Europskog ekonomskog područja. Tu dominantnu poziciju dodatno je zaštitio ugovorima s najvažnijim internetskim stranicama prema kojem brani konkurenciji postavljanje bilo kakvih oglasa iz tražilica na te stranice. Potom je uvedena "nešto blaža verzija", koja je i dalje rezervirala najbolje pozicije za Googleove rezultate i oglase te ujedno kontrolirala kako će se i kada pojavljivati konkurentski oglasi.
Na temelju brojnih dokaza Komisija je zaključila kako je Google provodio praksu koja je štetila konkurenciji i korisnicima te uništavala inovacije. Googleovi konkurenti nisu mogli ostvariti rast i nuditi alternativne servise za oglase u tražilicama. Kao rezultat toga, vlasnici internetskih stranica imali su ograničene mogućnosti za monetizaciju prostora na tim stranicama te su bili prisiljeni oslanjati se isključivo na Google, stoji u objašnjenju.
Treba napomenuti kako je Google s takvom praksom prekinuo krajem 2016. godine nakon što je Europska komisija pokrenula istragu.
No iako je EK izrekao veliku novčanu kaznu, to vjerojatno neće biti kraj Googleovim mukama. Svi koji smatraju da su oštećeni takvom Googleovom praksom mogu podići privatne tužbe i tražiti odštetu na sudovima u zemljama članicama EU-a.
Mijenjamo svoju praksu i to ćemo raditi i dalje
Nije dugo trebalo čekati na komentar iz Googlea.
Ključna karakteristika otvorenog i natjecateljskog tržišta – i Googleovih proizvoda – jest stalna promjena... Tijekom posljednjih nekoliko godina napravili smo promjene – na Google Shoppingu, našim licencama za mobilne aplikacije i na AdSense for Search, kao odgovor na upite iz Europske komisije, stoji u blogu koji potpisuje Kent Walker, stariji potpredsjednik za globalne poslove.
Najavio je kako će se promjene događati i dalje, no nije precizirao što to točno znači za AdSense for Search ni kad će te promjene biti vidljive.