Upravo je prošao važan rok za najveće svjetske tehnološke platforme da obavijeste Europsku uniju (EU) da su takozvani "gatekeeperi" prema Zakonu o digitalnim tržištima (DMA).
Sedam kompanija je dosad službeno priznalo da ispunjavaju kriterije: Alphabet (Google), Amazon, Apple, ByteDance (TikTok), Meta (Facebook, Instagram, Whatsapp), Microsoft i Samsung. Te tvrtke imaju tržišnu kapitalizaciju veću od 75 milijardi eura (82 milijarde dolara) i posjeduju društvenu platformu ili aplikaciju s najmanje 45 milijuna mjesečnih korisnika ili 10.000 aktivnih poslovnih korisnika.
Povjerenik EU-a Thierry Breton izjavio je da će se podnesci ovih tvrtki sada pregledati, a gtekeeperi za specifične usluge platforme bit će određeni do 6. rujna. Nakon toga, tvrtke će imati šest mjeseci da se pridržavaju pravila navedenih u DMA.
Bytedance, matična tvrtka TikToka, osporila je svoje mjesto na listi, dok Booking.com očekuje da će biti uključen sljedeće godine, prenosi Reuters.
Breton je iznio nekoliko ključnih stavki obuhvaćenih novim pravilima:
1. Gatekepperi više neće moći zaključati korisnike unutar svojih ekosustava.
2. Gatekepperi neće imati ovlasti određivati koje aplikacije moraju biti unaprijed instalirane na uređajima niti diktirati trgovinu aplikacija koja će se koristiti.
3. Gatekeeperima će biti zabranjeno favorizirati vlastite proizvode i usluge tako što će se baviti samopreferencijom.
4. Interoperabilnost će biti potrebna za njihove aplikacije za razmjenu poruka kako bi se omogućila kompatibilnost s drugima.
Nepoštivanje ovih pravila moglo bi rezultirati kaznama do 10 posto svjetskog prometa tvrtke, a ponovljeni prekršitelji suočeni su s kaznama i do 20 posto navedenog prometa. U slučajevima ponavljanja kršenja, komisija može pokrenuti ispitivanje tržišta i nametnuti bihevioralne ili strukturne mjere ako se pokaže potreba za tim.
Apple, koji se protivi novom zakonu, pozivajući se na zabrinutost zbog privatnosti korisnika i sigurnosnih ranjivosti, navodno planira dopustiti trgovine aplikacija trećih strana u iOS-u 17, iako uz potencijalna ograničenja kao što je njihovo ograničavanje na Europu ili provođenje sigurnosnih zahtjeva.
Tehnološki divovi također počinju istraživati nove načine natjecanja. Meta je prošli tjedan najavila da će dopustiti korisnicima u Europi preuzimanje aplikacija putem Facebook oglasa.
Izvor: The Verge