Kakve su medijske navike djece i njihovih roditelja te koliko djeca znaju o sigurnosti na internetu glavne su teme prvog nacionalnog komparativnog istraživanja koje će se do kraja listopada provesti na 1000 djece u dobi od 9 do 17 godina te njihovih roditelja odnosno skrbnika.

Istraživanje će se provesti u sklopu projekta EU Kids Online, koji predvodi Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu (DKMK), Agencija za elektroničke medije i Hrvatski Telekom. 

Riječ je o jedinstvenom društveno odgovornom partnerstvu na međunarodnom projektu EU Kids Online u području istraživanja medijskih navika djece, kojim će se i Hrvatska uključiti u svjetski standard praćenja sigurnosti djece na internetu.

Fokus istraživanja bit će na prednostima i rizicima korištenja interneta, utvrdit će intenzitet korištenja interneta ovisno o uzrastu i socioekonomskim obilježjima djece te će dati bolji uvid u ulogu roditelja, učitelja i okoline u zaštiti i edukaciji djece na internetu.

 

U Hrvatskom Telekomu kao predvodnici digitalizacije gospodarstva, ali i čitavog društva, smatramo da svi zajedno moramo napraviti značajan iskorak u smjeru poboljšanja razine sigurnosti, posebno djece u digitalnom društvu. Zbog toga smo pokrenuli društveno odgovornu inicijativu ”Šeraj pozitivu, blokiraj negativu” koja je ujedinila akademsku zajednicu, nevladin sektor i državne institucije, a čiji je ovo istraživanje sastavni dio. Nastavit ćemo s ulaganjem u edukaciju svojih korisnika, ali i kontinuiranim predstavljanjem novih proizvoda i usluga koje povećavaju sigurnost na internetu, istaknula je Nina Išek Međugorac, direktorica Korporativnih komunikacija iz Hrvatskog Telekoma.

 

Agencija za elektroničke medije kontinuirano radi na promicanju medijske pismenosti te je, između ostaloga, s partnerima pokrenula i internetski portal medijskapismenost.hr. Sudjelovanje u projektu EU Kids Online svojevrsni je nastavak aktivnosti na području medijske pismenosti.

Djeca, posebice ona starija od 12 godina, samostalno i vrlo često bez ikakva nadzora, koriste raznovrsne medijske platforme, koje su u blažem ili nikakvom regulativnom režimu. Stoga su istraživanja, posebice ovako sveobuhvatna kao što je EU Kids Online, važna da se shvate medijske navike novih generacija, ali i da se ustanove potencijalne opasnosti kojima su izložena djeca u digitalnom medijskom svijetu. Efikasna zaštita od takvih potencijalno štetnih medijskih sadržaja jest medijska pismenost, posebice njezin važan element – razvijanje kritičkog promišljanja, kao jedne od ključnih vještina za život u modernom, medijski posredovanom društvu, izjavio je zamjenik predsjednika Vijeća za elektroničke medije Robert Tomljenović.

 

Provođenje ovog istraživanja ključno je za donošenje nacionalnih smjernica za sigurno korištenje interneta, izradu edukativnih materijala za djecu i roditelje te za izradu nacionalnih i lokalnih obrazovnih politika. Istraživanje će značajno utjecati i na aktivnosti svih koji se bave zaštitom prava djece na internetu, poticanjem kritičkog razmišljanja, odnosno podizanjem razine osviještenosti o prijetnjama i prilikama online izloženosti kod djece i mladih.

 

Zadnjih nekoliko godina razni dionici u Hrvatskoj govore o tome koliko su djeca i mladi izloženi medijima ističući prilike i prijetnje s kojima se susreću u online svijetu. Sada ćemo prvi put imati detaljan uvid u medijske navike naše djece i mladih, ali prvi put ćemo vidjeti i koliko je velika odgovornost roditelja i moći ćemo te podatke usporediti s drugim državama iz EU. Zbog toga je ovo jedinstveno istraživanje koje će imati velik utjecaj i na naše obrazovne politike, rekao je nacionalni koordinator istraživanja EU Kids Online doc. dr. sc. Igor Kanižaj, potpredsjednik DKMK-a i docent na Fakultetu političkih znanosti.

Ključni rezultati istraživanja bit će predstavljeni u studenom, nakon čega će se uručiti Ministarstvu znanosti i obrazovanja te voditeljima kurikularne reforme kako bi pomogli u kreiranju nove obrazovne politike.

Partneri su ovog istraživanja Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu (DKMK), Agencija za elektroničke medije, Hrvatski Telekom, Grad Zagreb (OŠ Većeslava Holjevca), Hakom, Centar za nestalu i zlostavljanu djecu/Centar za sigurniji internet (CSI), a projekt podržavaju Ministarstvo znanosti i obrazovanja i Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku.

Partneri istraživanja studeni će proglasiti ”Mjesecom sigurnosti djece na internetu” te će sve svoje aktivnosti usmjeriti u promicanje rezultata istraživanja i stručnih preporuka za unaprjeđenje sigurnosti djece na internetu, ali i potrebu kreiranja nove obrazovne politike koja će na adekvatan način podići razinu sigurnosti djece i medijske pismenosti u digitalnoj sferi. Konačni rezultati istraživanja bit će javno predstavljeni i analizirani na okruglom stolu u povodu Međunarodnog dana dječjih prava.