Gdje god pogledamo oko sebe, možemo vidjeti reklame. Oglasi se konstantno vrte na TV-u i radiju, nema niti surfanja mrežom bez prikaza oglasa koji su skrojeni po našim potrebama, odnosno na temelju naših online aktivnosti vidimo reklame za proizvode i usluge koje nas zaista zanimaju i koje bismo mogli kupiti. Čim izađemo iz kuće, izloženi smo brojnim jumbo plakatima i drugim reklamama. Pomislili bismo da smo od oglasa i reklama sigurni jedino dok spavamo, no čini se da ni to više nije istina te da oglašivači dolaze i u naše snove.

Još su prije nekoliko godina znanstvenici s MIT-a razvili uređaj koji omogućuje da se u određenoj mjeri upravlja snovima, no “oglašavanje u snovima” postalo je predmetom javne rasprave nakon što je kompanija Coors pokrenula oglašivačku kampanju za svoje pivo s kojom se ljudima želi zavući u podsvijest i u snovima im poručiti koliko su njihova piva dobra i osvježavajuća.

Kampanja je bazirana tako da se, prije spavanja, pogleda kratak online film, dok se tijekom spavanja slušaju opuštajući zvukovi. Dakle povezivanje tog filma, odnosno reklame o ispijanju piva s ugodnom zvučnom kulisom tijekom spavanja moglo bi aktivirati osjećaj ugode koji se povezuje s Coorsom.

Uznemirujuća budućnost

Nije poznato koliko je ljudi sudjelovalo u takvoj manipulaciji snovima, no kako kažu na The Guardianu, ta reklamna kampanja nije samo prazan trik, već su njome možda “otvorena vrata uznemirujuće budućnosti”. Bob Stickgold, kognitivni neuroznanstvenik i profesor na Harvardu, smatra da bi takav efekt mogle replicirati i druge kompanije te je on jedan od potpisnika otvorenog pisma koje je prošlog mjeseca objavilo 35 znanstvenika i stručnjaka koji se bave proučavanjem spavanja. U pismu su zatražili regulaciju takvog oglašavanja u snovima i manipulacije ljudima dok spavaju i nisu svjesni okoline.

Oni su upozorili na brojne opasnosti takvog načina zadiranja u naše snove te na stvarnu prijetnju oglašavanja u snovima, što su na The Guardianu nazvali scenarijem iz noćne more. Stickgold posebno upozorava na to da oko 30 milijuna ljudi danas ima pametne uređaje u svojim spavaćim sobama koji mogu s njima komunicirati. Možemo samo zamisliti kako bi to izgledalo kada bi oglašivači preko takvih zvučnika reklamirali svoje proizvode oko 1, 2 ili 3 ujutro dok ljudi spavaju. Oni toga ne bi bili svjesni, no možda bi podsvjesno čuli sve te poruke.

Također, oglašavanje u snovima može biti povezano s gledanjem reklama dok su ljudi budni. Ako se s određenom reklamom povezuje neka glazba ili zvuk, onda bi im se ista glazba/zvuk mogli reproducirati dok spavaju, a ljudi bi ih povezali s proizvodima iz reklame.

Možda to sada zvuči kao znanstvena fantastika, no takav scenarij iz noćne more nije nemoguć i zato je potrebno proaktivno djelovati kako bi se kompanije u startu spriječile da nam otmu snove, naglasio je Stickgold.