Studentski projekt koji je privukao milijarde korisnika, ali i isto toliko problema

Facebook danas nije ista kompanija kao na početku, ali ni korisnici nisu isti.

Martina Čizmić | 04.02.2019. / 08:11

Mark Zuckerberg, Facebook (Foto: AFP) (Foto: Afp)

Facebook je u petnaest godina od osnivanja učinio velike korake prema ostvarenju sna Marka Zuckerberga da poveže svijet, ali je pritom napravio i goleme pogreške koje su neke od njegovih pobornika pretvorili u glasne kritičare.

Društvena mreža osnovana je 4. veljače 2004. u Zuckerbergovoj studentskoj spavaonici na Harvardu i od tada je ostvarila nezamisliv uspjeh privukavši 2,3 milijarde korisnika koji platformu koriste za razmjenu informacija i povezivanje.

No izložena je i kritikama da je više usredotočena na rast nego na zaštitu korisnika.

To je sada vrlo moćna kompanija koja je stvorila vrlo privlačan proizvod o kojem su mnogi postali ovisni, rekao je analitičar Josh Bernoff. Zbog toga ima i golemu odgovornost, naglasio je.

Skandal za skandalom

Facebook je prošle godine bio upleten u niz skandala u vezi sa zaštitom podataka i kršenjem privatnosti korisnika te bojazni da vodećom svjetskom društvenom mrežom manipuliraju strani interesi za vlastitu političku korist.

Nakon niza izazova u 2018. godini Facebook više ne hvale zbog inovativnosti. Sada ga kritiziraju, kaže analitičarka tržišta Debra Aho Williamson. Facebooku je 15 godina i suočava se sa zrelošću. Nije to više kompanija na svom početku, dodala je.

Samo digitalni div Google ima više prihoda od Facebooka od oglašavanja na internetu. Facebook je vlasnik i aplikacija poput Instagrama, Messengera i WhatsAppa, od kojih svaka ima više od milijardu korisnika.

"Ne prodajemo podatke"

Zuckerberg (34) i dalje brani svoj poslovni model te tvrdi da Facebook nije prodavao podatke o svojim korisnicima i da mu se može vjerovati. Ustraje u tome da njegova društvena mreža zarađuje od ciljanih oglasa utemeljenih na onome što saznaje od korisnika i tako uslugu održava besplatnom.

Kompanija priznaje da mora učiniti više da povrati povjerenje pa je uložila milijarde dolara u sigurnost i ima 30 tisuća ljudi koji rade samo na tome.

Kada kompanija stekne veliku moć i tvrdi da radi najbolje za vas, to znači da je itekako treba provjeravati. To smo naučili u kapitalizmu, kaže Bernoff.

On sumnja da će se ljudi okrenuti leđa Facebooku zbog narušenog povjerenja i objašnjava da su potrošači spremni razmijeniti veliku količinu podataka za malo pogodnosti.

Facebook je unatoč valu skandala prošle godine imao rekordnu dobit od 22 milijarde eura.

U međuvremenu, Zuckerberg je uspio u namjeri da poveže razvijeni svijet, ali onaj ostali tek se treba ''zakačiti'' na društvene mreže.

Po postojećim podacima 46,7 posto korisnika interneta, odnosno nešto više od 23 posto svjetske populacije koristi se Facebookom, pa za širenje itekako ima prostora.

Facebook treba postati i lider u suzbijanju manipulacije lažnim vijestima, zaštiti podataka i paziti na promjene komunikacijskih preferencija korisnika, kaže Bernoff.

Zuckerberg se ove godine osobno kani više angažirati na javnim forumima o tome kako tehnologija može bolje služiti društvu.

(Hina)

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti