Gamerska industrija danas je poput Eldorada – dnevno se na tržištu pojavljuju stotine igara za računala, mobilne uređaje i konzole, a samo jako mali broj njih na kraju ostvari zamjetan uspjeh. Koje su tajne uspjeha na ovom tržištu, odnosno što je potrebno da bi se neka igra razlikovala od konkurencije i izdvojila se u moru igara sličnog žanra saznali smo na jučerašnjem predavanja održanom u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu.

U organizaciji Goethe-Institut Kroatiena u sklopu festivala "1000 novih života – Festival o videoigrama i društvu", održano je predavanje na kojem su gostovali neka od najjačih imena hrvatske gamerske industrije koja je sve popularnija u svijetu. Uz moderiranje Ante Vrdelje, svoja bogata i dugogodišnja iskustva iznijeli su Boris Barbir iz Pine Studia, Andrej Levenski iz Gamepiresa te legenda hrvatske gamerske scene, Davor Hunski iz Croteama. Specijalni gost iznenađenja bio je Damir Đurović, jedan od organizatora nedavno završenog Reboot InfoGamera.

Milijuni ljudi diljem svijeta igraju hrvatske igre

Gosti su na početku predstavili svoje kompanije, koje su dobro poznate svim ljubiteljima videoigara. Pine Studio fokusiran je na puzzle igre (iako to nije jedini žanr kojem su posvećeni) te su ostvarili veliki uspjeh s trilogijom Fareway (za koju trenutno pripremaju tri nova nastavka) i The Birdcageom, a uspješnom se pokazala i igra drugačijeg žanra SEUM Speedrunners from Hell. Ovaj studio ima 14 zaposlenih i do sada su napravili 45 igara (30-ak za druge studije), a igre na kojima su radili igralo je više od 100 milijuna ljudi.

"Okupio sam grupu najboljih prijatelja i počeo sanjati" – ovako se može opisati put Davora Hunskog čiji CroTeam slavi 25 godina postojanja tijekom kojih su ostvarili veliki međunarodni uspjeh. Čak i ako niste veliki ljubitelj videoigara vjerojatno ste čuli za Serious Sam i The Talos Principle koje potpisuje ekipa iz CroTeama. Hunski s ekipom priprema nove projekte, uključujući i novog Serious Sama, a na predavanju više je puta rekao kako uživa u tome što radi te njegov san traje i dalje.

Predavanje o videoigrama (Foto: ZIMO)

Možemo reći kako su proteklih nekoliko mjeseci za Andreja Levenskog iz Gamepiresa također bili poput najljepših snova – njihov SCUM ostvario je nevjerojatan uspjeh te na krilima tog uspjeha sada zapošljavaju nove ljude i prelaze u novi prostor.

Nakon prve velike igre koju su predstavili Gas Guzzlers razmišljali su o sljedećem koraku te su zaključili da im je najisplativije pokušati napraviti igru u tada najpopularnijem žanru – survival. S obzirom na to da im je budžet bio ograničen, okrenuli su se društvenim mrežama i objavljivanju videozapisa te su godinu prije izdavanja igre korisnike nabrijavali s atraktivnim videima koji su privukli veliku pažnju, a ideja je bila da igru predstave kao nešto drugačije u odnosu na konkurentske igre, što se jako svidjelo korisnicima.

Npr. veliku pažnju posvetili su posebnosti svih likova, njihovim vještinama u gradnji, ali i zdravlju i metabolizmu, simulaciji vremena itd. Ovakav je pristup bio iznimno uspješan te je veliki broj ljudi koji su bili zainteresirani za SCUM, na kraju i kupio ovu igru.

Tajna uspjeha

Nakon predstavljanja gamerskih studija, Vrdelja je svima postavio pitanje što misle koja je tajna uspjeha – je li npr. u žanru, sreći ili nečem trećem.

Žanr je, naravno, jako važan te su neki žanrovi privlačniji i popularniji i donose puno veću zaradu – npr. za Pine Studio puzzle igre pokazale su se vrlo uspješnim, dok je Levenski priznao kako bi danas ponovno razmislio oko žanra pri razvoju prethodne igre Gas Guzzlers. Iako je igra bila uspješna i dobila je odlične recenzije, Gas Guzzlers je pucačina s automobilima tako da se ne obraća direktno niti ljubiteljima trka niti ljubiteljima pucačina.

Puno je veća šansa za uspjeh u žanrovima koji su popularni među gamerima pri čemu igre moraju biti iznimno kvalitetne, ali i moraju donijeti nešto novo – upravo je ovo, dakle, princip koji su slijedili u Gamepiresu sa SCUM-om i pokazao se punim pogotkom.

Kako bi se postigla ta kvaliteta, bitna je maksimalna posvećenost poslu i upornost, no uspjehu pomažu i neke stvari na koje se ne može utjecati pa iako je to, kako Hunski kaže, "kopanje rudnika 15 sati na dan", za dio uspjeha nekih njihovih igara zaslužni su i faktori na koje oni nisu mogli utjecati.

Npr. The Talos Principle preporučili su neki poznati gamerski influenceri, kao i čovjek koji je prodao Minecraft, što je reklama o kakvoj se danas samo može sanjati: "Mi ne možemo tako planirati da se to dogodi. Ne možeš na to utjecati, nije uopće planirano. To se dogodi slučajno dogodi i to te katapultira".

Predavanje o videoigrama (Foto: ZIMO)

Za uspjeh je potrebno i malo sreće: "Potrebna je ogromna količina znanja i nadograđivanja i rada i učenja itd.. Istražiš i napraviš dobru igru. Ali ti se, na kraju krajeva, ipak malo moraju posložiti zvijezde", smatra Levenski. Dodao je kako se, pri planiranju nove igre, odlučite za neki žanr koji je popularan, no razvoj igre je dugi proces i kada je završite, ne znate što će onda biti popularno tako da je u takvim slučajevima i sreća važan faktor.

Koliko je važan izdavač?

Izdavač je jako važan, no pitanje je kakvog izdavača imate – ako je dobar onda će on pogurati vašu igru, obaviti pozive važnim osobama i portalima, što će doprinijeti popularnosti igre, no ako vaš studio i igra nisu primarni izdavaču, onda od njega nećete imati prevelike koristi. Savjet Damira Đurovića jest da gamerski studiji što prije počnu graditi vlastitu zajednicu među gamerima, na društvenim mrežama i YouTubeu i promovirati vlastiti proizvod.

Govoreći o ljudima i atmosferi u kompanijama, svi su se složili kako je rad u gamerskom studiju nešto potpuno drugačije – uz jako malo hijerarhije i s velikom posvećenošću cilju. Hunski je gamersku industriju usporedio s rock`n`roll bendovima u kojima se ljudi zabavljaju, rade stvari koje vole mladi i rade ih na svoj način, a u glavi uvijek ostaju djeca.

Ljudi vole raditi u takvim uvjetima – idu sretni na posao, imaju strast i entuzijazam te i u slobodno vrijeme razmišljaju o igrama koje rade.

Što se tiče Hrvatske pozicije na globalnoj gamerskoj sceni, Damir Đurović je rekao kako smo uvijek imali svoju poziciju u ovoj industriji, ponajviše zahvaljujući CroTeamu, a da je zadnjih 5 godina hrvatska scena "eksplodirala", kao i način na koji Lijepu Našu danas doživljavaju u svijetu: "U Hrvatskoj se događaju čuda! Ima ih malo više od 4 milijuna, a imaju svojih 30-40 studija iz kojih su nastali The Talos Principle, Serious Sam, Fareway, SCUM itd.".