Znanstvenici pretvorili koronavirus u zanimljivu melodiju i otkrili nešto što bi im moglo pomoći pronaći lijek

Sonifikacija, odnosno "prevođenje" proteina virusa u glazbu znanstvenicima omogućuje da primijete ono što očima ne vide. A to bi se moglo pokazati ključnim u pronalasku lijeka za Covid-19.

Martina Čizmić | 06.04.2020. / 15:34

Koronavirus, ilustracija
Koronavirus, ilustracija - 3 (Foto: Dnevnik Nove TV)

U moru vijesti o koronavirusu, jedna veoma zanimljiva dolazi s Massachusetts Institute of Technology (MIT). Tamo je profesor i glazbenik Markus Buehler odlučio pokazati da koronavirus nije tako zastrašujući kako izgleda na fotografijama i vizualima.

Prof. Buehler pod povećalo je stavio protein SARS-CoV-2 koji čini ovu vrstu koronavirusa tako zaraznom. On i njegove kolege pokušale su, uz pomoć umjetne inteligencije otkriti vibracijske mogućnosti proteina kroz zvučni spektar temeljen na molekulama. Rezultat je zanimljiva skladba koju je Buehler objavio na internetu, ali i otkriće koje bi moglo biti ključno u zaustavljanju virusa.

Slika nije dostupna Gates je uvjeren: Nećemo se vratiti u normalu dok cjepivo ne bude dostupno u cijelom svijetu

Slika nije dostupna Obećavajuće vijesti iz Rusije: Uskoro počinje testiranje cjepiva protiv koronavirusa na ljudima

Kako je u razgovoru za MIT News pojasnio, proteini su temeljni sastojci naših stanica, organa i tijela. "Prevodeći" te proteine u zvuk, znanstvenicima se olakšava proučavanje i tumačenje tih proteina.

Naši su mozgovi stvoreni za obradu zvuka. Naše uši u svakom trenutku bilježe visinu, dubinu, melodiju, ritam i akorde. Trebali bismo veoma jak mikroskop kako bismo sve te nijanse primijetili na slici i ne bismo ih mogli primijetiti odjednom. Stoga je zvuk elegantan način da pristupimo informacijama koje se nalaze u proteinu, pojasnio je prof. Buehler.

Dodao je kako je korištenje umjetne inteligencije omogućilo korištenje molekularnih vibracija i neuralnih mreža koje su potom stvorile novu glazbenu formu.

Govoreći o "glazbi SARS-CoV-2", pojasnio je kako su upravo stvarajući melodiju otkrili zanimljiv uzorak.

Njegovi vršni proteini sadrže tri lanca proteina koji se slažu u zanimljiv uzorak. Te su strukture premale da bi se vidjele okom, ali mogu se čuti. Prikazali smo fizičku strukturu proteina, sa svim zamotanim lancima, kao kompliciranu melodiju koja stvara višeslojnu kompoziciju. Konačni je rezultat djelo u kojem se note sviraju nasuprot nota. Kao u simfoniji, glazbeni uzorak reflektira zanimljivu geometriju proteina materijalizacijom njegova DNK koda, pojasnio je prof. Buehler.

Dodao je kako ovaj virus ima neobičnu sposobnost prevariti i iskoristiti svog domaćina kako bi se što više umnožio. Njegov genom "otima" mašineriju za proizvodnju proteina u stanicama domaćina i prisiljava ih da proizvode nove viruse.

Kad slušate ovu skladbu, mogao bi vas iznenaditi njezin ugodan, čak opuštajući ton. Ali radi se o triku, baš kao što virus vara naše tijelo. To je zapravo skriveni neprijatelj, rekao je prof. Buehler.

Dugoročno govoreći, prevođenje proteina u zvuk daje znanstvenicima dodatni alat za razumijevanje i dizajniranje proteina. Uz sonifikaciju znanstvenici mogu virus SARS-CoV-2 usporediti s već poznatim virusima poput SARS-a ili MERS-a.

U glazbi koju smo stvorili analizirali smo vibracijsku strukturu proteina koji inficira domaćina. Razumijevanje tih vibracijskih uzoraka kritično je za dizajniranje lijekova i mnogo više. Vibracije se mogu mijenjati s temperaturom, a mogu nam i reći zašto SARS-CoV-2 gravitira prema ljudskim stanicama više od drugih virusa, pojašnjava prof. Buehler te dodaje kako bi i u potrazi za lijekom mogli koristiti taj glazbeni pristup jer bi mogli tražiti novi protein koji ima istu melodiju i ritam kao antitijela, što bi onemogućilo virusu da inficira domaćina.

Hoće li upravo ovakav glazbeni pristup rezultirati pronalaskom lijeka ili cjepiva za koronavirus, teško je trenutačno reći. No sigurno ne može odmoći.

Izvor: MIT News