Znate li koliko Facebook zna o vama? Evo što sve točno "pamti"

Iako vas Facebook uvjerava kako su ti podaci potrebni ne bi li vas drugi korisnici lakše pronašli, zapravo će se ti podaci koristiti kako bi vam se prikazivali oglasi. Ne vjerujete? Čak i osoba koja tek otvori profil na Facebooku može vidjeti oglas koji će joj na neki način biti relevantan.

Martina Čizmić | 07.01.2019. / 12:28

Facebook vas prati (Foto: Getty Images) (Foto: Getty Images)

Godinama iz Facebooka ponavljaju krilaticu "vi kontrolirate tko što vidi na Facebooku", no istina je potpuno drukčija. Iako prividno možete kontrolirati što drugi korisnici vide od vašeg profila i objava, Facebook je taj koji zna i vidi sve.

Naime, čim otvorite profil na Facebooku, svojevoljno dajete gomilu podataka – od imena i prezimena, preko datuma rođenja pa do broja telefona i e-maila.

Facebook vas potiče i da popunite druge rubrike poput škole, radnog mjesta, grada u kojem ste rođeni i onog u kojem trenutno živite, jeste li u vezi, adrese na kojoj trenutno stanujete, ali i date informacije o drugim profilima na društvenim mrežama.

Iako vas Facebook uvjerava da su ti podaci potrebni ne bi li vas drugi korisnici lakše pronašli, zapravo će se ti podaci koristiti kako bi vam se prikazivali oglasi. Ne vjerujete? Čak i osoba koja tek otvori profil na Facebooku može vidjeti oglas koji će joj na neki način biti relevantan.

Evo kako koristiti Facebook, a ipak zadržati svoju privatnost

No to nisu svi podaci koje Facebook prikuplja o vama.

Kad god se prijavite na svoj profil, Facebook prati koliko vremena provedete ulogirani, otkud ste se prijavili, mjesta koja ste posjetili.

Pamti i sve stranice, profile i heštegove koje upotrebljavate i s kojima komunicirate.

Ako ste "pali na foru" i na Facebookov zahtjev učitali cijeli telefonski imenik "kako bi se lakše povezali s drugim korisnicima", Facebook pamti i to. A to znači i da ste ugrozili privatnost svojih kontakata koji možda nisu na Facebooku ili s njim nisu željeli podijeliti svoj broj telefona. Još je gore ako ste s Facebookom podijelili i svoj popis poziva jer onda zna i s kim koliko komunicirate.

Za mnoge je Facebook Messenger glavni kanal komunikacije s prijateljima. No trebali biste voditi računa o tome što tamo pišete. Naime, Facebook skenira sve vaše poruke, (neke s njim povezane aplikacije ih i aktivno čitaju) – ne čita ih, već automatski traži ključne riječi (prije svega kako bi otkrio i blokirao dječju pornografiju i druge zabranjene sadržaje). No to ga neće spriječiti da prikuplja podatke o temama o kojima komunicirate, s kim, koliko dugo i koliko često. Istovremeno iz Facebooka tvrde da ne prikazuju oglase temeljene na privatnim prepiskama korisnika.

Facebook vas prati i kad niste ulogirani

Bez obzira na to što službeno tvrdi, činjenica je da i kad niste prijavljeni u svoj profil, Facebook prati sve što radite. Zahvaljujući partnerskim uslugama i informacijskim posrednicima te "pratećem kolačiću" Facebook Pixelu, ova društvena mreža zna što vam se sviđa, a što ne. Dovoljno je da se na neku stranicu prijavite svojim Facebook profilom, kliknete "sviđa mi se" ili podijelite poveznicu s prijateljima. Facebook sve pamti.

Čak i ako nikad niste izrijekom dali dopuštenje Facebooku da prati vašu lokaciju putem vašeg pametnog telefona ili računala, on će to napraviti. Dovoljno mu je pratiti IP adresu vašeg telefona ili računala s kojeg se prijavljujete na Facebook.

Korak po korak: Što sve Facebook zna o vama i kako te podatke obrisati?

Na stranu to što zna gomilu podataka o vama (te ste mu podatke sami dali), Facebook prati što radite i kad niste direktno uključeni na društvenu mrežu.

U svojim Pravilima korištenja, koje gotovo nitko ne čita, Facebook je dodao rečenicu: "Primamo informacije o vašim online i offline aktivnostima i kupovinama od treće strane koja ima pravo dati nam informacije o vama."

Tako će iskoristiti podatke pojedinih prodavatelja koji će mu "javiti" da ste se prilikom posjeta njihovom trgovačkom centru prijavili na njihovu Wi-Fi mrežu.

Iako Facebook tvrdi da podatke korisnika ne prodaje trećoj strani (daje ih besplatno), činjenica je da ima dovoljno podataka da to i ne mora raditi. Dovoljno je da trećoj strani proda oglasni prostor na profilu korisnika s kojima treća strana želi kontaktirati.

Čini se kako, htjeli mi to priznati ili ne, Facebook preuzima ulogu "Velikog Brata" koji u svakom trenutku zna gdje se koji od njegovih korisnika (ali i onih koji su s njima povezani) nalazi i što radi.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti