Europska komisija je u srijedu predložila nova pravila o upravljanju i dijeljenju sve većih količina podataka na pouzdan i zaštićen način kako europske tvrtke i građani ne bi ovisili o podacima od azijskih i američkih konkurenata.
Želimo poduzećima i građanima dati alate s pomoću kojih će zadržati kontrolu nad podacima. Želimo im i uliti povjerenje da se s podacima postupa u skladu s europskim vrijednostima i temeljnim pravima, izjavila je izvršna potpredsjednica Komisije za Europu spremnu za digitalno doba Margrethe Vestager.
Količina podataka koje generiraju javna tijela, poduzeća i građani stalno raste. Očekuje se da će se u razdoblju od 2018. do 2025. upeterostručiti. Novim će se pravilima omogućiti iskorištavanje tih podataka i uspostava sektorskih europskih podatkovnih prostora na korist društva, građana i poduzeća, navodi Komisija.
Komisija je još u veljači predložila devet takvih podatkovnih prostora, u područjima od industrije, energetike i zdravstva do europskog zelenog plana. Ti bi podatkovni prostori trebali pridonijeti prelasku na zeleno gospodarstvo jer će omogućiti bolje upravljanje potrošnjom energije, realizaciju personalizirane medicine i lakši pristup javnim uslugama.
Novim pravilima izgradit ćemo povjerenje i olakšati razmjenu podataka među sektorima i državama članicama, pritom dajući kontrolu onima koji generiraju podatke. Zbog sve veće uloge industrijskih podataka u europskom gospodarstvu potrebno nam je otvoreno, ali i suvereno jedinstveno tržište podataka. Uz potporu odgovarajućih ulaganja i ključnih infrastruktura, nova će uredba pomoći Europi da postane vodeći kontinent u podatkovnom gospodarstvu, izjavio je povjerenik za unutarnje tržište Thierry Breton.
Kako bi se povećalo povjerenje, Komisija predlaže model utemeljen na neutralnosti i transparentnosti posrednika u području podataka, koji su organizatori razmjene ili okupljanja podataka.
U cilju te neutralnosti posrednici u razmjeni podataka neće smjeti koristiti podatke za vlastiti račun (npr. prodati ih drugom poduzeću ili iskoristiti za razvoj vlastitog proizvoda) i morat će se pridržavati strogih zahtjeva.
Komisija je u veljači ove godine objavila europsku strategiju za podatke, a prijedlog ove uredbe prvi je korak u provedbi te strategije, čiji je cilj iskorištavanje gospodarskog i društvenog potencijala podataka i tehnologija kao što je umjetna inteligencija, uz istodobno poštovanje pravila i vrijednosti EU-a.
Tijekom sljedeće godine trebalo bi uslijediti više ciljanih prijedloga o podatkovnim prostorima, dopunjenih Aktom o podacima kako bi se potaknula razmjena podataka među poduzećima te između poduzeća i vlada.
Europska strategija za podatke trebala bi osigurati tehnološku suverenost EU-a u odnosu na SAD i Kinu. Američki digitalni divovi poput Googlea, Facebooka i Amazona koriste najveći dio podataka na svijetu.
Europskom strategijom će se nastojati pomoći u stvaranju europskih digitalnih divova.