Jedna od tema koja dominira medijima uoči početka blagdanskog šopinga jest nestašica stvari - od čipova, o kojima se najviše priča, pa do dječjih igračaka. Proteklih mjeseci često smo čitali upozorenja kako se božićni pokloni ove godine trebaju ranije naručiti jer brojni proizvodi u prosincu neće biti dostupni.
Kakvo će biti stanje na tržištu, saznat ćemo tijekom sljedećih mjesec dana, a neki stručnjaci upozoravaju na još jedan problem koji se pojavio u studenom, a riječ je o tzv. "nestajućim kineskim brodovima".
U Kini se nalazi šest od 10 najvećih svjetskih kontejnerskih luka i jasno je koliko je ta zemlja važna u globalnom opskrbnom lancu, no čini se kako se zbog novog zakona koji je stupio na snagu 1. studenog kineski brodovi više ne mogu pratiti na svojim putovanjima u kineskim vodama. Naime, novi zakon o zaštiti osobnih informacija zahtjeva da se prije procesiranja i dijeljenja nekih podataka iz Kine prvo dobije dopuštenje kineske vlade.
Zanimljivo, u ovom se zakonu ne spominju brodovi, no kompanije ipak ne žele riskirati, pa su odlučile ne dijeliti informacije putem automatskog sustava identifikacije (AIS), kakav se koristi u brodskom prometu i koji dijeli informacije poput imena broda, pozicije, brzine i slično. Ti su podaci iznimno važni za praćenje kretanja brodova te povećanja učinkovitosti luka te stručnjaci tvrde da će "nestajući brodovi", odnosno oni koji se više ne pojavljuju među podacima industrijskih sustava praćenja stvoriti nove probleme za globalne opskrbne lance.
Kako naglašavaju na CNN-u, ovakva želja za potpunom kontrolom podataka i informacija unutar kineskih granica nije iznenađujuća ako pogledamo posljednje poteze predsjednika najmnogoljudnije zemlje na svijetu Xi Jinpinga. Vladajuća partija želi upravljati svim aspektima gospodarstva i društva te, među inim i zbog američkih zabrana, pokušavaju postati samodostatna ekonomija koja neće ovisiti o suradnji s drugim državama.