Astronomi došli do prekretnice: Otkriveno 30.000 asteroida blizu Zemlje, ESA otkrila koliko ih je doista i opasno po nas

ESA tvrdi da su asteroidi koji potencijalno predstavljaju realnu prijetnju za Zemlju pod 'budnim okom' mreže teleskopa.

Branimir Vorša | 18.10.2022. / 14:33

Asteroidi, ilustracija
Asteroidi, ilustracija (Foto: Getty Images)

Više od 30.000 asteroida blizu Zemlje (near Earth asteroids, NEA) otkriveno je u Sunčevom sustavu, što predstavlja prekretnicu za astronome koji prate kretanje svemirskog kamenja u Zemljinom susjedstvu.

Prema podacima Europske svemirske agencije (ESA), sada postoji ukupno 30.039 asteroida blizu Zemlje z koje astronomi znaju, a taj broj i dalje nastavlja s brzim rastom. Asteroidi blizu Zemlje stjenovita su tijela koja kruže oko Sunca na putu koji ih dovodi blizu Zemljine orbite, a neki imaju potencijal i pogoditi naš planet.

Slika nije dostupna Veliki uspjeh! Sonda DART "obranila" Zemlju: "Ovo je prekretnica za čovječanstvo"

1.425 potencijalnih prijetnji

ESA tvrdi da je takvih asteroida 1.425 od ukupnog navedenog broja dosad otkrivenih. ESA pojašnjava da je riječ o asteroidima sa 'šansom sudara većom od nula posto' sa Zemljom te su zbog toga pod 'budnim okom' mreže teleskopa.

Prema ESA-i, većina od 30.000 asteroida blizu Zemlje otkrivena je u prošlom desetljeću, zahvaljujući brzom poboljšanju tehnologije vezane za promatranja tih tijela u Sunčevom sustavu.

Dobra vijest je da je više od polovice danas poznatih asteroida blizu Zemlje otkriveno u posljednjih šest godina, što pokazuje koliko se naš asteroidni vid poboljšava. Kao što pokazuje ova nova prekretnica od 30.000 detekcija, i kako se grade novi teleskopi i metode detekcije, samo je pitanje vremena kada ćemo ih sve pronaći, rekao je Richard Moissl, ESA-in voditelj planetarne obrane.

Od 30.039 tih asteroida, procjenjuje se da ih ima oko 10.000 s promjerom većim od 140 metara, a 1000 s promjerom većim od jednog kilometra, što samo naglašava potrebu za praćenjem ovih svemirskih stijena.

Udar asteroida, ilustracija Novi detalji o padu asteroida koji je izbrisao dinosaure s lica Zemlje: Udar je stvorio monstruozan tsunami visine 4,5 kilometara

Milijun dosad otkrivenih asteroida u Sunčevom sustavu

U Sunčevom sustavu dosad je otkriveno oko milijun asteroida. Većina njih nalazi se u asteroidnom pojasu, području u obliku prstena u Sunčevom sustavu, smještenom otprilike između orbita planeta Jupitera i Marsa.

Prvi ikad otkriveni asteroid te vrste, nazvan 433 Eros, prvi je primijetio njemački astronom Carl Gustav Witt u Berlinskoj zvjezdarnici 13. kolovoza 1898. godine.

Poznat po svom čudnom, izduženom obliku i kamenoj strukturi, 433 Erosova orbita dovodi ga na oko 21,6 milijuna kilometara od Zemlje, što je 57 puta više od udaljenosti Mjeseca od Zemlje.

Osim što je bio prvi otkriveni asteroid blizu Zemlje, 433 Eros je postao prvi asteroid oko kojeg je kružila svemirska letjelica i prvi na koji je letjelica sletjela. Letjelica NEAR Shoemaker proučavala je Eros iz bliske orbite godinu dana prije slijetanja na njegovu površinu u veljači 2001. godine.

Vulkanska erupcija snimljena iz svemira Dok strahujemo od udara asteroida, imamo opasnost ravno pred nosom: "Tijekom sljedećeg stoljeća stotine puta veća je vjerojatnost da će se to dogoditi"

Predviđanje putanja asteroida

Asteroid se inače klasificira kao blizak Zemlji kada ga njegova putanja dovede unutar 1,3 astronomske jedinice (AJ) od Sunca. Jedna astronomska jedinica je udaljenost između Sunca i Zemlje (150 milijuna kilometara), tako da su mnogi asteroidi još uvijek prilično udaljeni od nas. Srećom, astronomi mogu otkriti njihov položaj i hoće li udariti u Zemlju stotinama godina u budućnosti.

Novi objekti promatraju se tijekom vremena, proučavaju se njihova kretanja i sa samo nekoliko podataka iz različitih promatranja mogu se predvidjeti njihovi budući položaji. Ovisno o broju i kvaliteti opažanja, to se može produžiti desetljećima, čak i stotinama godina u budućnost, kaže Marco Micheli, astronom u ESA-inom centru za koordinaciju objekata blizu Zemlje.

U prosjeku, Zemlju udari kamen veličine nogometnog igrališta svakih 5000 godina, a asteroid koji potencijalno može uništiti civilizaciju svakih milijun godina, prema podacima NASA-inog programa za objekte blizu Zemlje.

Meteor snimljen s postaje u Jankovcu Vatrena kugla obasjala nebo iznad Dalmacije, sve je snimljeno: "Dobili smo brojne dojave..."

NASA-ina misija DART

U pokušaju da se uhvati u koštac s prijetnjom asteroida koji bi se jednog dana mogli opasno približiti Zemlji, NASA je formirala planetarni obrambeni program, koji uključuje misiju Double Asteroid Redirection Test (DART). DART je lansiran iz Kalifornije prošlog studenog i konačno je završio svoje 10-mjesečno putovanje kada je prošlog mjeseca udario u asteroid Dimorphos.

Dimorphos kruži oko većeg asteroida nazvanog Didymos, a oba su oko 11 milijuna kilometara udaljena od Zemlje. DART je udario u manji od dva asterioda brzinom većom od 22.000 kilometara na sat i uništen je pri udaru, dok je Dimorphos dobio 'mali poticaj' da promijeni svoju putanju. NASA je ranije ovog mjeseca objavila da je misija bila uspješna jer je letjelica uspjela skratiti Dimorphosovu orbitu oko većeg asteroida za 32 minute.

Misija vrijedna 325 milijuna dolara bila je zapravo samo proba onoga što bi moglo biti potrebno ako neki drugi asteroid jednog dana zaprijetio Zemlji. U tom smislu, ni Dimorphos, ni Didymos ne predstavljaju nikakvu opasnost za Zemlju.

Izvor: Daily Mail