Enceladus izbacuje organske molekule kroz svoje gejzire i budi novu nadu u pronalazak izvanzemaljskog života

Enceladus, Saturnov skromni mjesec, iznenadio je znanstvenike skrivenim organskim molekulama, pobuđujući nove snove o izvanzemaljskom životu.

Branimir Vorša | 18.12.2023. / 14:26

Ilustracija sonde Cassini iznad Enceladusa (Foto: NASA/JPL-Caltech)

Enceladus, naizgled neupadljiv Saturnov mjesec, prkosi svom skromnom izgledu. Nedavna analiza podataka sa sonde Cassini otkriva da taj ledeni svijet skriva bogatstvo organskih molekula, uključujući metanol, etan i molekularni kisik. Te organske molekule Enceladus izbacuje kroz gejzire iz podzemnog oceana ispod svoje smrznute površine.

Planet Saturn FOTO Pogledajte sliku Saturna kakvu dosad nismo imali prilike vidjeti, prstenovi izgledaju zapanjujuće

Astrobiolog Jonah Peter sa Sveučilišta Harvard i iz NASA-inog Laboratorija za mlazni pogon (JPL), naglašava potencijalnu nastanjivost Enceldusa. Enceladus je domaćin višefaznog i sastavno raznolikog kemijskog okruženja, primjećuje Peter, sugerirajući prisutnost spojeva ključnih za porijeklo života.

Cassinijeva bogata riznica podataka

Ta otkrića proizlaze iz preispitivanja Cassinijevih podataka, ističući širi niz organskih molekula, poput cijanovodika i acetilena. Istraživanje vezano za ta otkrića objavljeno je u časopisu Nature Astronomy.

Enceladusove intrigantne kvalitete proizlaze iz misije Cassini, koja je istraživala Saturnovo carstvo od 2004. do 2017. godine. Cssinijevo otkriće spomenutih gejzira i podzemnog oceana potaknulo je zanimanje za potencijal Enceladusa za održavanje života. Toplinska aktivnost, usporediva s Zemljinim dubokim oceanima, može stvoriti gostoljubivo okruženje unatoč velikoj udaljenosti Enceladusa od Sunca.

Je li Enceladus nastanjiv?

Dok spomenuta otkrića nude uvjerljive dokaze, pitanje života na Enceladusu i dalje ostaje otvoreno. Znanstvenici naglašavaju potrebu za daljnjim istraživanjem kako bi se utvrdio biološki potencijal tog mjeseca. Ohrabrujuće je da su predložene misije na Enceladus u pripremi, nagovještavajući buduće prilike za daljnje otkrivanje njegovih misterija.

Ilustracija sonde Cassini iznad Enceladusa Više nema nimalo dvojbe: Saturnov mjesec Enceladus zadovoljava sve najstrože uvjete za prisutnost izvanzemaljskog života

Znanost ima dosad neke prilično uvjerljive dokaze da Enceladus ima aktivno hidrotermalno okruženje. Međutim, dvosmislenost i dalje postoji, što potiče zahtjeve za predanim istraživanjem kako bi se konačno utvrdila njegova nastanjivost.

Naši rezultati ukazuju na prisutnost bogatog, kemijski raznolikog okoliša koji bi mogao podržati složenu organsku sintezu, a možda čak i nastanak života, ističu autori spomenutog istraživanja.