Kupovina na internetu u posljednjih je nekoliko godina u Hrvatskoj prerasla iz egzotične aktivnosti u nešto potpuno normalno. Više se nitko ne čudi kad nešto naručujete putem interneta, a i sve više trgovaca otvara svoje web shopove.

No iako i kod nas već možete kupiti automobil preko interneta, hrvatski web shopovi još uvijek spadaju u male “trgovine”.

Istraživanje koje je među svojim članovima provela Udruga eCommerce Hrvatska pokazalo je kako većina internetskih trgovina u Hrvatskoj ima godišnji promet do 300 tisuća kuna.

Zanimljivo je kako Hrvati najčešće na internetu kupuju Tehniku i opremu (više od 30 posto ispitanih), prehrambene proizvode i odjeću i obuću.

Kako je prilikom predstavljanja istraživanja istaknuo Claudio Kramarić iz Algebre, posebno je zanimljiv način na koji prodavatelji dostavljaju robu kupcima. Tako čak trećina web shopova svojim kupcima nudi različite prijevoznike - od pošte, preko dostavne tvrtke pa do vlastitog preuzimanja. No zanimljivo je da 12 posto web shopova ulaže u vlastitu dostavu i tako osiguravaju potpuno pozitivno korisničko iskustvo kupcima.

Iako je kupcima vjerojatno najlakše platiti robu karticom, trgovcima je draže virmansko plaćanje (30 %), plaćanje pouzećem (25 %) te kartično plaćanje (20 %). Samo desetak posto trgovaca istaknulo je PayPal kao preferirani oblik plaćanja. No, kako je istaknuo Kramarić, trgovci bi trebali češće nuditi PayPal kao mogućnost plaćanja, pogotovo ako planiraju prodavati svoje proizvode i izvan granica Hrvatske, kao što to čini 37 posto internetskih trgovaca u Hrvatskoj.

Možda je najzanimljiviji podatak da Hrvati više vjeruju web shopovima koji uz internetsku imaju i fizičku trgovinu. Upravo zbog toga čak 11 posto internetskih trgovaca razmišlja o otvaranju klasične trgovine.

Problem je što u 40 posto internetskih trgovina radi samo jedna osoba koja, prema potrebi, angažiraju dodatnu pomoć ili stručnjake sa specifičnim zanima. No, dodaje Kramarić, outsourcing je trend koji nije karakterističan samo za internetsku trgovinu već i za poslovanje općenito.

Kako su internetske trgovine većinom male tvrtke s jednim ili dva zaposlena, najveći je problem za vlasnike komplicirana administracija, tehnički problemi s kojima se susreću, ali muči ih i pronalazak kupaca, odnosno kako “natjerati” kupce da zaista kupe nešto u njihovu web shopu.

Na kraju je pozvao sve vlasnike web shopova da se za bilo kakve savjete ili pomoć obrate Udruzi eCommerce Hrvatska.