Počinje primjena indeksne klauzule u sektoru telekoma: Evo što to znači za korisnike

Korisnici su još početkom godine informirani o uvođenju indeksne klauzule, a čini se kako sad počinje i njezina primjena.

Hina | 25.05.2023. / 10:03

Telekomunikacije, ilustracija (Foto: Getty Images)

Telekomi u Hrvatskoj ove su godine zbog inflacije prvi put uveli indeksnu klauzulu koja ne smije biti veća od prosječna godišnje stope inflacije u 2022., pa će tako A1 Hrvatska od 1. srpnja primijeniti tu klauzulu od 8,5 posto za povećanje mjesečne naknade tarifa, paketa i opcija, kažu za Hinu u četvrtak iz A1.

Zbog nekoliko godina nestabilnih tržišnih uvjeta, velikih izazova u poslovanju i visoke stope inflacije, od 1. srpnja A1 Hrvatska primijenit će indeksnu klauzulu, odnosno iskoristiti zakonsku mogućnost usklađivanja cijena jednom godišnje za iznos inflacije u prethodnoj godini, ističu na upit Hine iz A1, napominjući da je usklađivanje cijena od 8,5 posto manje od službene stope inflacije, koja je prema Državnom zavodu za statistiku za 2022. iznosila 10,8 posto.

Slika nije dostupna Još jedan udar na džep građana: Telekomi najavili povećanje cijena, pitanje je samo koliko

Tu je promjenu A1, kao i druga dva vodeća telekoma u Hrvatskoj, korisnicima najavio početkom godine, nakon što je dobio stručno mišljenje, tj. odobrenje tržišnog regulatora HAKOM-a.

Od danas će A1 korisnicima SMS-om i na druge načine poslati obavijest o promjeni i datumu početka primjene klauzule.

Time se za 8,5 posto povećava mjesečna naknada tarifa, paketa i opcija i privatnim i poslovnim korisnicima za mobilne i fiksne usluge, pri čemu iz A1 objašnjavaju da se klauzula ne primjenjuje na ostale stavke računa koje nisu mjesečna naknada tarifa, paketa i opcija, poput potrošnje minuta, poruka ili interneta, ICT usluga, jednokratnih naknada i rata za uređaje. Te naknade ostaju neizmijenjene, a korisnici nastavljaju ostvarivati i popuste koje imaju sukladno ugovorenim uvjetima.

Prvi račun s usklađenim iznosom korisnici A1 primit će u kolovozu, a sada uslijed te primjene i ako im ne odgovara neće moći raskinuti ugovor s operatorom bez naknade, što su mogli u prva dva mjeseca početkom godine kada su izmijenjeni Opći uvjeti poslovanja i korisnici o tome obaviješteni.

Na pitanje o cijenama, iz A1 Hrvatska kažu da u 2023. nisu podizali cijene usluga, koje su u sektoru komunikacija posljednjih godinu dana (ožujak 2022. - ožujak 2023.) prema DZS-u porasle za jedan posto, dok su u svim drugim sektorima znatno rasle.

Indeks potrošačkih cijena u tom je razdoblju rastao za 11,9 posto, pri čemu su najveći rast od 17,4 i 16,9 posto zabilježili sektori prehrane i bezalkoholnih pića te restorani i hoteli, dok su cijene energenata (troškovi struje, vode, plina) rasli 14,7 posto, prijevoza 11,6 posto itd.

Visoki računi, ilustracija HAKOM promijenio mišljenje: Telekomi više nemaju rok od 90 dana za povećanje cijena, nego...

Indeksnu klauzulu u telekomunikacijskoj industriji u Europi dulji niz godina primjenjuju brojni telekomi, primjerice u Austriji, Mađarskoj, Italiji, Belgiji, Irskoj, Nizozemskoj, Poljskoj, Velikoj Britaniji, Sloveniji i dr. Uobičajena je u ugovornim odnosima i u nekim drugim industrijama, a u uvjetima visoke inflacije unatrag godinu dana postala je sve prisutnija i na domaćem tržištu, zaključuju iz A1.

HT i Telemach zasad još bez odluke o postotku i datumu primjene

I telekomi Hrvatski telekom (HT) i Telemach Hrvatska početkom godine uveli su u uvjete poslovanja indeksnu klauzulu i najavili njezinu primjenu, no zasad još bez određenog datuma početka primjene.

Iz najvećeg telekoma u Hrvatskoj, HT-a, na Hinin upit planiraju li uskoro primjenu te klauzule, odgovaraju da još uvijek nisu donijeli odluku o primjeni indeksacije.

Indeksaciju je moguće provesti do kraja godine, a u slučaju donošenja takve odluke o tome ćemo pravovremeno, najmanje 30 dana prije eventualne primjene, obavijestiti korisnike, poručili su u četvrtak iz HT-a.

Na isto pitanje iz Telemacha Hrvatska odgovorili su da pomno prate sva kretanja na tržištu i analiziraju situaciju.

Unatoč inflatornim uvjetima nastojimo korisnicima pružati visokokvalitetne usluge uz optimalnu vrijednost za novac. Sve odluke o potencijalnoj promjeni cijena bazirat ćemo na cjelokupnoj analizi i procjeni kretanja tržišta te s ciljem da zadovolje potrebe korisnika, naglašavaju iz Telemacha. U slučaju eventualnih promjena cijena pravovremeno će, poručuju, informirati korisnike.

Inače, telekomi o tim promjenama moraju obavijestiti korisnike najmanje 30 dana prije početka primjene.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti