Otkriveno 85 novih egzoplaneta koji imaju jednu ključnu zajedničku stvar

Britanski astronomi su otkrili 85 novih egzoplaneta u takozvanoj nastanjivoj zoni, potaknuvši novu nadu u potrazi za potencijalnim izvanzemaljskim životom.

Branimir Vorša | 24.01.2024. / 15:45

Egzoplaneti, ilustracija
Egzoplaneti, ilustracija (Foto: Getty Images)

Znanstvenici s britanskog Sveučilišta Warwick, analizirajući NASA-ine satelitske podatke, identificirali su 85 novih egzoplaneta (planeta izvan Sunčevog sustava). U rasponu od 17.600 do 560.000 kilometara u promjeru, svi novootkriveni egzoplaneti nadmašuju veličinu Zemlje, ali dijele jednu potencijalno ključnu osobinu - njihov položaj u takozvanoj 'naseljivoj zoni', nudeći uvjete pogodne za život.

Svi egzoplaneti nalaze se u 85 jedinstvenih sustava – jedan planet po zvijezdi, ističe Faith Hawthorn, doktorandica sa spomenutog sveučilišta i voditeljica studije. Njihov točan sastav zasad je nepoznat.

Hawthorn i njezin tim su upotrijebili NASA-in Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), lansiran 2018. godine, za praćenje promjena svjetline među obližnjim zvijezdama. Podaci TESS-a, pomno ispitani na 'tranzite', odnosno kratke padove svjetlosti zvijezda koji ukazuju na prolaz planeta, omogućili su znanstvenicima da saznaju neke detalje o tim egzoplanetima, poput veličine i orbitalnih uzoraka.

Egzoplanet Znanstvenici pronašli novi i lakši način za prepoznavanje nastanjivih planeta

Za razliku od većine egzoplaneta koje je TESS otkrio i koji imaju kraće orbite oko matičnih zvijezda, novih 85 egzoplaneta ima duža orbitalna razdoblja, što ukazuje na hladnije uvjete. Preliminarne procjene ukazuju na periode orbite u rasponu od 20 do 700 dana.

Postoji puno prostora za nastavak istraživanja tih egzoplaneta, kako bismo saznali više o njihovim točnim orbitalnim razdobljima, imaju li mjesece ili ne i od čega su točno napravljeni, kaže Hawthorn.

Od 85 navedenih egzoplaneta, njih 60 su posve nova otkrića, dok su njih 25 prethodno otkrili drugi timovi koristeći različite metode. Čeka se NASA-ina potvrda, koja zahtijeva provjeru višestrukim metodama otkrivanja egzoplaneta. Studija vezana za nova otkrića egzoplaneta objavljena je u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (MNRAS).

Do siječnja 2024. godine otkriveno je više od 5500 egzoplaneta, od 1992. godine kad se krenulo u potragu za njima. NASA egzoplanete kategorizira u Neptunove (1912), plinovite divove (1772), super-Zemlje (1679) i stjenovite svjetove (199). Međutim, to čini samo djelić potencijalnih stotina milijardi planeta u našoj galaksiji, a da ne govorimo o procijenjenih 2 bilijuna galaksija u vidljivom svemiru.

Sustav HD 110067 Svemirski balet: Astronomi otkrili planetarni sustav sa šest savršeno sinkroniziranih egzoplaneta

Hawthorn predviđa buduće pokušaje potvrđivanja drugih istraživačkih grupa za određivanje mase, naglašavajući da se planet smatra "potvrđenim" kada ima masu, jer mi imamo samo njihovu veličinu, ne i masu.

Izvor: Daily Mail