Ovo sićušno i besmrtno stvorenje može stvoriti prenosivi oblik raka

Prijenos tumora između klonova jednog sićušnog, besmrtnog stvorenja otkriva kako okolišni čimbenici mogu potaknuti evoluciju zaraznih karcinoma, predstavljajući potencijalne šire ekološke i zdravstvene rizike među vrstama.

Branimir Vorša | 23.09.2024. / 15:42

Hidra
Hidra (Foto: Getty Images)

Hidre, mala stvorenja nalik meduzama, mogu prenijeti tumore na svoje klonove ako se pretjerano hrane, otkrilo je najnovije istraživanje. To otkriće ne samo da baca svjetlo na razvoj tumora kod tih stvorenja, već također pomaže znanstvenicima da bolje razumiju prenosive vrste raka općenito.

Dok su tumori uobičajeni u višestaničnim oblicima života, prenosivi karcinomi između jedinki, srećom su rijetkost. Postoji samo nekoliko primjera, poput onih koji utječu na tasmanske vragove, pse i određene vrste školjkaša. Nova studija, koja je objavljena u časopisu Proceedings of the Royal Society B, imala je za cilj razumjeti kako takvi karcinomi nastaju, s nadom da će spriječiti slične slučajeve kod drugih životinja i izbjeći njihovu pojavu kod ljudi.

Sken mozga, ilustracija Iz WHO-a objavili rezultate analize brojnih istraživanja o povezanosti korištenja mobitela i raka mozga

Sophie Tissot, evolucijska ekologinja iz Francuskog nacionalnog centra za znanstvena istraživanja (CNRS), zajedno sa svojim timom, napravila je nov pristup kako bi otkrila podrijetlo tih prenosivih vrsta raka. Za razliku od prethodno utvrđenih slučajeva zaraznog raka, tim se za tragove obratio slatkovodnom stvorenju, Hydra oligactis. Poznato je da se ta stvorenja razmnožavaju nespolno, stvarajući genetski identične klonove pupanjem, i pokazala su spontani razvoj tumora pod određenim laboratorijskim uvjetima prije 15 godina.

Prvo eksperimentalno opažanje evolucije prenosivog tumora

Autori studije su naveli da upotrebom Hydra oligactis, koja pokazuje spontani razvoj tumora koji se u nekim sojevima vertikalno prenosio, ova studija predstavlja prvo eksperimentalno opažanje evolucije prenosivog tumora. Taj se model pokazao kao vrijedan alat za razumijevanje kako bi zarazni karcinomi mogli evoluirati.

Kako bi proučili fenomen, tim je prikupio 50 hidri iz jezera Montaud u Francuskoj i uzgojio ih u laboratoriju. Pretjerano su hranili neke hidre kako bi potaknuli razvoj tumora, hraneći ih ličinkama morskih račića pet puta tjedno. Nakon dva mjeseca odabrano je 19 hidri koje nose tumore, a njihovi su pupoljci korišteni za stvaranje novih generacija hidri sklonih tumorima. Nakon pet generacija, tim je primijetio da se tumori prenose, potvrđujući da se prenosivi tumori doista mogu razviti i opstati.

Janoš Terzić Hrvatski znanstvenici opisali na koji način bakterije mogu uzrokovati tumore u tijelu i napravili prvi korak ka sprječavanju njihova nastanka

Nagađanja oko prenosivosti raka

Tissot i njezini kolege primijetili su da su se hidre s prenosivim tumorima počele razmnožavati brže prije nego što su se tumori potpuno razvili. Međutim, smrtnost pupoljaka se povećala nakon pojave tumora. Te modifikacije sugeriraju prilagodbu životnih karakteristika domaćina kako bi se nadoknadili troškovi tumora stvaranjem više pupoljaka kada je veća vjerojatnost da će preživjeti i ostati bez tumora, objašnjavaju autori istraživanja.

Stanice raka u krvi, ilustracija Veliko otkriće britanskih znanstvenika: Proteini u krvi mogu predvidjeti rak i do 7 godina unaprijed

Također nagađaju da bi prenosivi karcinomi mogli biti rijetki ne zato što se teško razvijaju, već zato što su za njihovo širenje potrebni specifični uvjeti okoline. Autori istraživanja zaključuju da je ključno uzeti u obzir te aspekte u proučavanju ekosustava poremećenih ljudskim aktivnostima, budući da takvi poremećaji mogu stvoriti uvjete koji pogoduju prenosivim karcinomima.