Planira se gradnja brojnih zračnih luka za taksi-dronove

Iako su pred ovim tržištem brojni izazovi, potencijal je ogroman.

Hrvoje Jurman Hrvoje Jurman | 30.09.2024. / 14:20

Leteći taksi Joby Aviationa (Foto: Joby Aviation)

Budućnost će nam donijeti i novi način javnog prijevoza koji bi na početku trebao biti dostupan onima dubljeg džepa, a jednom možda bude cjenovno dostupan i širem tržištu. Riječ je o zračnim taksijima, odnosno letjelicama koje mogu polijetati i slijetati vertikalno (VTOL), poput helikoptera tako da im ne treba veliki prostor, odnosno pista kao i klasičnim zrakoplovima.

VoloCity Tijekom Olimpijskih igara iznad Pariza su trebali poletjeti leteći taksiji, no to se nije dogodilo zbog veoma dobrog razloga

Takve leteće taksije, taksi-dronove ili kako već želite nazvati ove letjelice, razvija više kompanija diljem svijeta, a prema nekim najavama, bliži se dan kada će prvi takvi servisi postati i službeno operabilni.

Osim brojnih tehničkih, ali i regulatornih izazova, da bi jednom letjeli u takvim velikim dronovima, bit će potrebna i još jedna stvar - zemaljska infrastruktura. Naime, malo je vjerojatno da će, barem na početku, takve letjelice moći slijetati gdje god žele te će biti potrebno napraviti posebne poletno-sletne punktove s kojih će se putnici moći prevoziti. Neke od ideja su da takvi punktovi, odnosno zračne luke za taksi-dronove ili kako ih neki nazivaju - veriporti, nalaze npr. pored zračnih luka i blizu centra gradova.

Prema posljednjem izvještaju Global Advanced/Urban Air Mobility Market Map, tijekom sljedećih nekoliko godina diljem svijeta moglo bi se pojaviti više stotina, a možda i više od tisuću takvih veriporta za okomito polijetanje i slijetanje dronova. Dosadašnji planovi govore da bi do 2028. godine broj takvih operativnih zračnih luka za taksi-dronove mogao bi iznositi 1044, no u ovom se izvještaju spominje kako zbog regulatornih kašnjenja, ali i promjena, odnosno odgoda oko eVTOL projekata dobar dio takvih punktova neće biti dovršen na vrijeme.

Prema autoru izvješća Philipu Butterworth-Hayesu, realnije je da će brojka biti dosta manja od predviđene te on očekuje da će do 2028. biti operativna 623 veriporta, no naglašava da je i to prilično velika brojka. Naime, do kraja ove godine na globalnoj razini trebala bi biti dovršena samo 24 takva punkta, a svake godine ta bi brojka trebala biti sve veća.

Xpengov leteći automobil Xpeng najavio početak svog letećeg automobila za 2026. godinu

Ova je industrija tek u svojim počecima, no jasno je kako je njen potencijal iznimno velik. Napredak će, barem na početku, ići malim koracima, dok se tehnologija ne dokaže kao pouzdana i sigurna, no možemo očekivati kako će s godinama broj letećih taksija iznad naših glava biti sve veći, kao i broj veriporta na kojima će prevoziti putnike.

Izvor: Electrek

 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti