Planira se gradnja brojnih zračnih luka za taksi-dronove

Iako su pred ovim tržištem brojni izazovi, potencijal je ogroman.

Hrvoje Jurman
Hrvoje Jurman | 30.09.2024. / 14:20 komentari
Leteći taksi Joby Aviationa (Foto: Joby Aviation)

Budućnost će nam donijeti i novi način javnog prijevoza koji bi na početku trebao biti dostupan onima dubljeg džepa, a jednom možda bude cjenovno dostupan i širem tržištu. Riječ je o zračnim taksijima, odnosno letjelicama koje mogu polijetati i slijetati vertikalno (VTOL), poput helikoptera tako da im ne treba veliki prostor, odnosno pista kao i klasičnim zrakoplovima.

tri vijesti o kojima se priča Žena spava u kravetu, ilustracija Za sve koji žive u gradovima Spavajte u mraku, zaštitite srce: Znanstvenici upozoravaju na skrivenu prijetnju Anatomski prikaz srca, ilustracija Istraživanje pokazalo Ova jednostavna svakodnevna hrana može potiho ojačati zdravlje vašeg srca Iznenađenje na ekranu, ilustracija Dobro čitajte što piše Oprez! Ugledate li ovo upozorenje na Gmailu, vjerojatno vas pokušavaju hakirati

VoloCity Tijekom Olimpijskih igara iznad Pariza su trebali poletjeti leteći taksiji, no to se nije dogodilo zbog veoma dobrog razloga

Takve leteće taksije, taksi-dronove ili kako već želite nazvati ove letjelice, razvija više kompanija diljem svijeta, a prema nekim najavama, bliži se dan kada će prvi takvi servisi postati i službeno operabilni.

Osim brojnih tehničkih, ali i regulatornih izazova, da bi jednom letjeli u takvim velikim dronovima, bit će potrebna i još jedna stvar - zemaljska infrastruktura. Naime, malo je vjerojatno da će, barem na početku, takve letjelice moći slijetati gdje god žele te će biti potrebno napraviti posebne poletno-sletne punktove s kojih će se putnici moći prevoziti. Neke od ideja su da takvi punktovi, odnosno zračne luke za taksi-dronove ili kako ih neki nazivaju - veriporti, nalaze npr. pored zračnih luka i blizu centra gradova.

Prema posljednjem izvještaju Global Advanced/Urban Air Mobility Market Map, tijekom sljedećih nekoliko godina diljem svijeta moglo bi se pojaviti više stotina, a možda i više od tisuću takvih veriporta za okomito polijetanje i slijetanje dronova. Dosadašnji planovi govore da bi do 2028. godine broj takvih operativnih zračnih luka za taksi-dronove mogao bi iznositi 1044, no u ovom se izvještaju spominje kako zbog regulatornih kašnjenja, ali i promjena, odnosno odgoda oko eVTOL projekata dobar dio takvih punktova neće biti dovršen na vrijeme.

Prema autoru izvješća Philipu Butterworth-Hayesu, realnije je da će brojka biti dosta manja od predviđene te on očekuje da će do 2028. biti operativna 623 veriporta, no naglašava da je i to prilično velika brojka. Naime, do kraja ove godine na globalnoj razini trebala bi biti dovršena samo 24 takva punkta, a svake godine ta bi brojka trebala biti sve veća.

Xpengov leteći automobil Xpeng najavio početak svog letećeg automobila za 2026. godinu

Ova je industrija tek u svojim počecima, no jasno je kako je njen potencijal iznimno velik. Napredak će, barem na početku, ići malim koracima, dok se tehnologija ne dokaže kao pouzdana i sigurna, no možemo očekivati kako će s godinama broj letećih taksija iznad naših glava biti sve veći, kao i broj veriporta na kojima će prevoziti putnike.

Izvor: Electrek

 

Vezane vijesti