Tek što je GDPR stupio na snagu, već su uložene prve pritužbe protiv velikih IT kompanija zbog kršenja pravila privatnosti koje ta Uredba donosi.
Austrijski aktivist i osnivač neprofitne organizacije "None of Your Business", Max Schrems, podnio je pritužbu protiv Googlea, Facebooka, Instagrama i WhatsAppa jer, kako tvrdi, svojim novim uvjetima za korištenje njihovih usluga zapravo prisiljavaju korisnike da pristanu na otkrivanje privatnih podataka. Ako korisnici ne pristanu na nove uvjete, usluge će im biti uskraćene.
Facebook je korisnicima u EU počeo slati upozorenja o novim pravilima te im davati mogućnost - prihvatite nove uvjete korištenja ili prestanite koristiti Facebook.
Ovaj "uzmi ili ostavi" pristup krši prava korisnika, jer im GDPR daje mogućnost da slobodno odluče žele li odavati privatne podatke tvrtkama ili ne, istaknuo je za Reuters Schrems.
Smatra kako je takav pristup nezakonit te je, za razliku od brojnih Europljana koji su bez razmišljanja kliknuli na opciju "pristajem", odlučio nešto poduzeti po tom pitanju.
GDPR (Foto: iStock) (Foto: iStock)
Posebno ga smeta što i Instagram i WhatsApp, tvrtke koje su u sklopu Facebooka, također od korisnika traže bezrezervni pristanak na dijeljenje osobnih podataka, iako imaju potpuno drugačiji poslovni model od Facebooka.
No, na Schremsovom udaru nije se našao samo Facebook već i Google.
Naime, novi pametni telefoni koji koriste operativni sustav Android također od korisnika traže široke ovlasti za prikupljanje podataka.
Možete pristati na njihove uvjete ili imati nekoliko stotina eura vrijednu beskorisnu ciglu, ističe Schrems.
Ukoliko europski regulatori utvrde da je Facebook zaista kršio prava korisnika, to bi tu američku društvenu mrežu moglo skupo stajati. GDPR predviđa kazne u visini do 4 posto globalnog prihoda, što bi u Facebookovom slučaju moglo iznositi i do 1,3 milijaradi eura.
Za razliku od Facebooka i Googlea, neke su američke kompanije zaključile kako im je jednostavnije onemogućiti uslugu europskim korisnicima nego se mučiti s provođenjem GDPR-a.
Tako su neke medijske kuće poput Los Angeles Timesa blokirane u EU, odnosno posjetitelji iz EU ne mogu pristupiti tim stranicama.
Radi li se samo o privremenoj blokadi ili će se njihovim primjerom poslužiti i neke druge kompanije, još nije poznato.
No, očito je nekima jeftinije ignorirati GDPR (a onda i europske korisnike), nego ojačati zaštitu privatnosti.
Izvor: Euractiv.com