VIDEO Proletite kozmičkim Stupovima stvaranja u novom NASA-inom zapanjujućem 3D videu

Teleskopi James Webb i Hubble udružili su snage kako bi stvorili zapanjujuće 3D putovanje kroz kultne Stupove stvaranja, iznova otkrivajući kozmička čuda.

Branimir Vorša | 29.06.2024. / 08:12

Stupovi stvaranja
Stupovi stvaranja (Foto: NASA Goddard/Youtube)

U travnju 1995. Hubble svemirski teleskop snimio je kultnu sliku "Stupova stvaranja". Sada se svemirski teleskop James Webb pridružio tom poduhvatu, omogućujući astronomima stvaranje izvanredne 3D animacije Orlove maglice.

Stupove stvaranja, sastavljene od hladnog molekularnog vodika i prašine, nagrizaju snažni vjetrovi i ultraljubičasto zračenje iz obližnjih mladih zvijezda. Te strukture, nalik kozmičkim prstima, imaju dodatne izbočine veće od Sunčevog sustava s mladim, vrućim zvijezdama. Najviši stup mjeri tri svjetlosne godine od vrha do dna.

Novi 3D video, temeljen na temelju studije koju je vodila Anna McLeod, izvanredna profesorica na Sveučilištu Durham u Velikoj Britaniji, pruža putovanje kroz stupove stvaranja koristeći stvarne podatke promatranja. Vizualizacija pokazuje suradnju između Hubblea i Webba, nudeći detaljniji pogled na Orlovu maglicu. Hubbleova vidljiva svjetlost hvata objekte koji svijetle na tisućama stupnjeva, dok Webbova infracrvena kamera otkriva hladnije objekte i zvijezde ugrađene u prašinu.

Video omogućuje gledateljima da dobiju uvid u to kako dva svemirska teleskopa mogu surađivati te također pomaže gledateljima istražiti različite faze formiranja zvijezda. Na primjer, središnji stup otkriva mladu protozvijezdu koja svijetli jarko crveno na infracrvenoj slici.

Blizu vrha lijevog stupa, dijagonalni mlaz materijala izbačen iz novorođene zvijezde ukazuje na njezinu prisutnost unatoč tome što nije vidljiva. Na vrhu još jedne izbočine na lijevom stupu, potpuno nova zvijezda jarko svijetli. Prednosti vizualizacije proširuju se dalje stvaranjem 3D modela Stupova stvaranja koji se može ispisati, pretvorenog u STL format datoteke za kućni ispis pomoću 3D printera.

Mogućnost ispisa i proučavanja 3D modela poboljšava razumijevanje i uvažavanje takvih kozmičkih struktura, premošćujući jaz između naprednih svemirskih teleskopa i opipljivih, obrazovnih alata. Dobra stvar, dakle, kako za entuzijaste, tako i za profesore u školama.

Izvor: Universe Today