Znanstvenici pokreću kliničku studiju kojom žele dokazati da guma za žvakanje može zaustaviti koronavirus i gripu

Posebno razvijena guma za žvakanje pokazala se izuzetno učinkovita u laboratorijskim istraživanjima, a mogla bi biti jeftini način kako spriječiti širenje virusa.

Martina Čizmić | 27.07.2022. / 10:21

Kad su u prosincu 2021. godine znanstvenici s američkog Sveučilišta Pennsylvania objavili da su razvili gumu za žvakanje koja sadrži protein odgovoran za neutraliziranje SARS-CoV-2 virusa te koja bi potencijalno mogla smanjiti stopu prijenosa i tako okončati pandemiju, znanstvena javnost bila je oduševljena i skeptična.

Slika nije dostupna Genijalna ideja američkih znanstvenika: Može li guma za žvakanje doista spriječiti širenje bolesti COVID-19?

Oduševljena jer je to bilo još jedno u nizu potencijalnih rješenja koje bi okončalo pandemiju, a skeptična jer nisu imali konkretne dokaze da ova guma za žvakanje zaista "lovi" virus.

To bi se sad moglo promijeniti. Naime, proveli su studiju u laboratoriju koja je koristila slinu osoba zaraženih delta i omikron varijantama virusa. Dokazali su kako se virusne čestice "lijepe" na receptore ACE2 proteina u gumi za žvakanje, što je dovelo do smanjenja virusnog opterećenja.

Kako bi stvorili gumu za žvakanje s tim proteinom, znanstvenici su koristili stanice iz dvije veoma uobičajene biljke. U jednom slučaju koristili su stanice iz zelene salate, u drugom su koristili prah graha. Otkrili su da je prah dobiven iz graha još učinkovitiji od stanica iz zelene salate. Ne samo da "hvata" čestice virusa SARS-CoV-2, već i čestice virusa gripe te drugih koronavirusa koji uzrokuju običnu prehladu. Također, kako navode u studiji objavljenoj u časopisu Biomaterials, ova guma za žvakanje ima potencijal i za zaustavljanje drugih virusa koji se šire oralnim putem kao što su virus koji izaziva herpes ili HPV.

SARS-CoV-2 se razmnožava u žlijezdama slinovnicama, a znamo da kad netko zaražen kiše, kašlje ili govori, dio tih virusa se širi i može zaraziti druge oko njega, ističe voditelj istraživanja, Henry Daniell sa Škole dentalne medicine Sveučilišta Pennsylvania te dodaje kako bi pomoću ove gume za žvakanje mogli neutralizirati viruse koji se nalaze u slini i tako ograničiti njegovo širenje.

Slika nije dostupna Znanstvenici razvijaju neobičan, a veoma jednostavan način za ograničavanje širenja koronavirusa

Znanstvenici se sad spremaju pokrenuti kliničku studiju, kojom bi se dokazala učinkovitost njihove gume za žvakanje. Prema predloženoj studiji, 40 dobrovoljaca, zaraženi COVID-19, žvakali bi ovu posebnu gumu za žvakanje ujutro, u podne i navečer, četiri dana za redom.

U planu je da prva faza kliničke studije započne u kolovozu 2022. godine, a završetak te faze trebao bi biti u veljači 2023. godine, dok bi sama studija trebala biti gotova u ljeto 2023. godine.

Ako se guma za žvakanje zaista pokaže učinkovitim rješenjem za smanjenje širenja virusa, a može biti primjenjiva i na druge viruse, to bi moglo biti jeftino rješenje koje bi moglo pomoći u okončanju pandemije.