Posljednjih dana internetom i društvenim mrežama sve više kruže hashtagovi #DeleteFacebook kojima se poziva sve korisnike najveće društvene mreže na svijetu na brisanje profila na Facebooku. Dio korisnika ove mreže poručuje kako su prošlog desetljeća napustili MySpace zbog Facebooka, a sada isto tako mogu napustiti Zuckebergovu mrežu i okrenuti se alternativama.

Posebno je zanimljivo što je na brisanje Facebooka pozvao i Brian Acton. Riječ je o suosnivaču WhatsAppa kojeg je Facebook zaposlio prije nekoliko godina i koji je kompaniju napustio početkom ove godine.

Razloga za brisanje profila na ovoj mreži, čini se, ima napretek, a skandal s Cambridge Analyticom mogla bi biti kap koja je prelila čašu. Osim što korisnici Facebooka ne vole konstantne promjene koje im ova kompanija nameće i određuje kakav će im se sadržaj prikazivati, veliki problemi za Zuckerberga počeli su nakon informacija o ruskoj propagandi vezanoj uz američke predsjedničke izbore koja se širila, među inim, i preko Facebooka.

Izgubljeno povjerenje

Nakon toga internetske kompanije najavile su borbu protiv lažnih vijesti, no dok im korisnici lažne vijesti možda i mogu tolerirati, nebriga za korisničke podatke (a na Facebooku ljudi zaista objavljuju svašta, uključujući i osobne i intimne fotografije i informacije) nikako im se ne može oprostiti. Naime, ekipa iz Facebooka znala je kako su se informacije prikupljene preko aplikacije za test osobnosti završile u rukama analitičkih i marketinških agencija, no nisu napravili dovoljno kako bi se uvjerili da su ti podaci izbrisani.

Ti su podaci, navodno, iskorišteni pri oglašavanju tijekom Trumpove predsjedničke kampanje i možda su imali utjecaj na glasovanje dijela korisnika, no u ovom slučaju problem nije samo u tome jesu li ili nisu ti podaci iskorišteni za oglašavanje (iz Cambridge Analytice kažu da nisu), već je problem što je nakon ovog skandala dio korisnika izgubio povjerenje u Facebook.

Je li vrijeme za #DeleteFacebook?

Korak po korak: Kako deaktivirati i obrisati svoj profil na Facebooku?

Pitanje je hoće li to izgubljeno povjerenje dovesti do masovnog napuštanja ove mreže – dio korisnika ionako razmišlja o (privremenom) gašenju profila jer su postali previše ovisni o Facebooku i gube previše vremena na njemu te je ovo dobar trenutak da takvi korisnici ponovno razmisle o tome je li vrijeme za odmor od gomile informacija, brojnih objava i poruka koje svakodnevno dobivaju na Fejsu.

Najveći razlog protiv brisanja profila jest veliki broj prijatelja s kojima su ljudi u kontaktu na Facebooku, no danas postoji toliko mreža i servisa za komunikaciju da neće biti problem ostati u kontaktu s većinom (virtualnih) prijatelja. Također, korisnici na Facebooku prate veliki broj stranica i grupa koje su povezane s njihovim interesima, no iako zabavne i zanimljive, te stranice i grupe "kradu" nam puno vremena koje bi ljudi mogli iskoristiti na neke korisnije stvari.

Jedan od razloga za brisanje profila možemo naći u sve većem broju negativnih komentara i rezultata istraživanja koja su u posljednje vrijeme objavljena. Bivši zaposlenici kompanije upozoravaju na štetnost Facebooka na zdravlje mladih, neka istraživanja povezala su Facebook s depresijom, a za većinu korisnika vjerojatno je najveći problem što na ovoj mreži izgube puno više vremena od planiranog.

Za one koji su nezadovoljni takvim načinom provođenja vremena možda je zaista došlo vrijeme za barem privremeni prekid s ovom mrežom. Ne zbog skandala s Cambridge Analyticom, već zbog neke promjene i pokušaja iskorištavanja vremena na drugačiji/bolji način. Na internetu možemo naći brojne primjere ljudi koji su privremeno ili za stalno napustili Zuckerberga i za većinu ljudi to je bilo pozitivno iskustvo.

Samokontrola

Ipak, nekada nije potrebno napraviti tako radikalne rezove, već je potrebno samo uvesti samodisciplinu i kontrolirati vrijeme koje provodite na ovoj mreži te isključiti brojne obavijesti koje nam stižu na smartphone. Pregledavanje Facebooka ne mora biti prva stvar koju ljudi naprave kad se probude i zadnja koju naprave prije spavanja, već se može pogledati jednom ili dva puta dnevno, vidjeti što je novo, eventualno odgovoriti na poruke i ugasiti aplikaciju.

Bit će zanimljivo pratiti hoće li se pokret #DeleteFacebook proširiti među većim brojem korisnika ili će samo ostati na hashtagovima i brisanju nekoliko stotina profila, što Facebook neće osjetiti.