Facebook već godinama ima problema sa zaštitom privatnosti svojih korisnika. Toga su svjesni svi – i sami korisnici i zakonodavci koji zapravo nemaju konkretno rješenje za taj problem. Nema ga ni Facebook.
Iako se mora priznati da su pokazali dobru volju i pokušali zakrpati neke najveće rupe koje su ugrožavale privatnost korisnika i njihove osjetljive podatke, u Facebooku još uvijek nisu pronašli onu "zlatnu sredinu" koja bi omogućila korisnicima da se osjećaju sigurno, a mreži da posluje pozitivno.
Stoga, kad su iz Facebooka najavili kako će sudjelovati na raspravi o zaštiti privatnosti korisnika na CES 2020., koji se ovih dana održava u Las Vegasu, činilo se kao da vidimo svjetlo na kraju tunela.
Iz Facebooka su tako predstavili novi za provjeru postavki privatnosti, koji bi trebao educirati korisnike, ali i omogućiti im da zaista kontroliraju tko što vidi. No, kao što smo već navikli od Facebooka, ono što izgleda dobro na papiru zapravo i nije pretjerano korisno u praksi.
Privacy Checkup odnosno provjera privatnosti prvi put je ažurirana od skandala s Cambridge Analyticom i proširena je na četiri nove teme - tko vidi što dijelite, kako osigurati profil, kako vas ljudi mogu pronaći na Facebooku i postavke za dijeljene podatke na Facebooku.
Novi alat koji je Facebook predstavio trebao bi omogućiti korisnicima da na jednom mjestu (a ne kao dosad u izbornicima i podizbornicima), provjere svoje postavke i promijene ih.
Iz Facebooka su pojasnili kako su promjene uveli na temelju informacija koje su dobili od korisnika te su ih odlučili poslušati.
I to je u redu. No Facebook novim Privacy Checkupom nije riješio cijeli niz problema s privatnosti koji su puno ozbiljniji od toga hoće li vam šef vidjeti objavljenu sliku s noćnog izlaska ili ne.
Facebook i dalje nije riješio problem prikupljanja i dijeljenja podataka s oglašivačima, razvojnim programerima i trećim stranama – a to je dio na koji korisnici nemaju nikakav utjecaj, a koji bi zakonodavci veoma rado kontrolirali.
Skandal s Cambridge Analyticom još uvijek ima svoje repove i, ako je suditi po posljednjim objavljenim dokumentima, ima nesagledive posljedice.
Jer činjenica da netko prikuplja podatke o vama i onda vam na temelju tih podataka servira oglase ili sadržaj koji ne samo da mogu utjecati na vaše stavove i razmišljanja, nego i u potpunosti promijeniti način na koji konzumirate informacije - zaista je zabrinjavajuća.
Facebook je u nekoliko navrata prozivan zbog svoje prakse da prati što korisnici rade i kad ne koriste aplikaciju, što prikuplja podatke o prijateljima korisnika, koji nisu korisnici Facebooka, ali i što korisnici nemaju mogućnost u potpunosti zabraniti Facebooku da koristi njihove podatke za oglašavanje.
I sam je šef Facebooka Mark Zuckerberg rekao da se Facebookov način poslovanja, a to je prodaja oglasnog prostora, neće promijeniti. I zašto bi, kad mu nitko dosad nije uspio zabraniti da korisničke podatke upotrijebi protiv njih samih.