Hrvati su 2020. u velikoj mjeri prihvatili kupovinu na internetu. I dok su neki na to bili prisiljeni tijekom proljetnog zatvaranja, drugi su već iskusni kupci koji naručuju s domaćih i stranih web shopova. 

Jedan od najvećih trgovačkih "praznika" svakako je Crni petak, odnosno dan nakon američkog praznika Dana zahvalnosti, kad u SAD-u tradicionalno počinju velika sniženja i šoping-sezona.

Iz godine u godinu i hrvatske se trgovine pridružuju tom, sad već svjetskom trendu i nude određene proizvode po prilično sniženim cijenama. Lukavi kupci odgađat će kupovinu većih i skupljih proizvoda (posebice bijele tehnike, elektronike, ali i skuplje odjeće i obuće) do "Crnog petka" i tako pokušati uštediti. 

Iako je BF primarno američki blagdan, i potrošnja u Hrvatskoj nije ni približno koliko kod njih (gdje samo Amazon i Ebay bilježe miljarde dolara prometa u to vrijeme), prije 2 godine je u Hrvatskoj bilo preko 7 milijuna fiskaliziranih računa na Black Friday. Ove godine je online kupovine u prvih 6 mjeseci porasla skoro 14 % prema podacima DZS pa vjerujem da će prodaja u studenom biti rekordna za većinu trgovaca ove godine. Uzmite u obzir da su mnogi krenuli s akcijama tjedan prije, a neki čak promociraju i "Crni mjesec" samo da iskoriste ovu potrošačku groznicu do kraja, prokomentirao je za Zimo Marcel Majsan iz eCommerce Hrvatska.

Ako je suditi prema oglasima koji ovih dana iskaču sa svih strana, gotovo da nema trgovine koja nije odlučila pridružiti se Crnom petku i sniziti svoje proizvode. Za neke je to bio izvrstan potez, drugi su pak upali u probleme. 

Tako od jutra pojedini web shopovi imaju problema s učitavanjem. Neki su izuzetno usporeni, pa je kupovina otežana, dok su drugi u potpunosti nedostupni zbog navale željnih kupaca. Problem je što su pojedine tvrtke odlučile nuditi samo određenu količinu izuzetno sniženih uređaja (od jednog ili dva pa do dvadesetak komada), a mnogo je kupaca istovremeno pokušalo dokopati se tih istih uređaja. 

Očekivano je da će web posjete u ovo vrijeme rasti, pogotovo ako imate atraktivnu ponudu koju ste dobro promovirali. Očekivano je i da će biti problema sa serverom, i s logistikom, i s korisničkom podrškom, no iskreno mi nije jasno zašto nisu napravili bolje testiranje i pripremu. Ako ti je bitno da radi, potrudio bi se više, zar ne?, ističe Majsan.

Recimo da su sad na internetu doživjeli ono što smo proteklih godina mogli gledati na televiziji - velike gužve pred trgovinama i ludu jurnjavu do proizvoda koje žele.

Jedini savjet koji mogu dati sada kad je potrošačka groznica već krenula je da se potrude imati dobru korisničku podršku i transparentnu komunikaciju u kriznim situacijama. Primjerice, naše istraživanje provedeno nad 2000 online kupaca je pokazalo da kupcima nije toliko bitno da dostava bude brza, koliko da komunikacija o isporuci bude točna i pravovremena. I naravno, ako vam web padne, sljedeće godine unaprijed pripremite svog hosting providera na očekivanu situaciju. Ili uzmite bolji hosting, savjetuje Majsan.

I što onda preostaje kupcima koji su željeli kupiti određeni proizvod po prilično sniženoj cijeni? 

Mogu sjest i plakat, a što drugo? Mnogi trgovci su prošlih godina oglašavali velike akcije na iznimno male količine atraktivnih proizvoda, pa bi isti pripali najbržem prstu dok bi većina kupaca izvisjelo. To je super za privlačenje pozornosti, no može imati negativan efekt na dugoročnu sliku o brendu, napominje Majsan.

Naš je savjet - guglajte. Točnije, pokušajte pogledati kako se kreću cijene istog proizvoda na drugim internetskim stranicama (i domaćima i stranima). Iz osobnog iskustva možemo vam reći da takvo istraživanje može rezultirati uštedom od nekoliko stotina kuna, samo zato što posjedujete karticu određene banke ili ste spremni platiti "gotovinom" preko internetskog bankarstva umjesto kreditnom karticom. 

A uvijek možete i pokušati onu staru - osvježavajte stranicu svakih nekoliko minuta dok se ne "vrati u život".

I sretno!