Mars nije samo pust i hladan svijet? Novi podaci pokazuju vulkansku aktivnost koja je možda i danas prisutna

Mars je iznenadio znanstvenike otkrivenom nedavnom vulkanskom aktivnošću, što ukazuje na potencijal za otkrivanje života i skrivene vode ispod regije Elysium Planitia.

Branimir Vorša | 20.12.2023. / 15:32

Mars, ilustracija
Mars, ilustracija (Foto: Getty Images)

Mars je daleko dinamičniji planet nego što se to dosad mislilo, pokazalo je nedavno istraživanje koje je koristilo satelitske snimke i radar koji prodire u zemlju, otkrivši dokaze o vulkanskoj aktivnosti na ravnici Elysium Planitia. Navedeno otkriće je u suprotnosti s idejom hladnog i beživotnog Marsa.

Provedena od strane planetarne znanstvenice Joane Voigt iz NASA-inog Laboratorija za mlazni pogon i Christophera Hamiltona sa Sveučilišta u Arizoni, studija ukazuje na vulkansku aktivnost na Marsu u posljednjih 120 milijuna godina, s nekim erupcijama koje datiraju od prije samo milijun godina.

Umjetnički prikaz zelenog noćnog sjaja na Marsu Još jedno neočekivano otkriće na Marsu: Uočen golom oku vidljiv sablastan zeleni sjaj na noćnom nebu

Tragovi interakcije lave s ledom

Elysium Planitia bila je vulkanski puno aktivnija nego što se prije mislilo i možda je čak i danas vulkanski živa, ističe Voigt. Marsovski krajolik na Elysium Planitia prikazuje mlade tokove lave, što potiče znanstvenike da razmisle o mogućnosti stalne vulkanske aktivnosti na Crvenom planetu. Teren također pokazuje značajke koje upućuju na interakciju lave s ledom ili tekućom vodom, što podsjeća na zemaljska okruženja u kojima buja život mikroba.

Kako bi razumjeli vulkansku povijest navedene regije, znanstvenici su integrirali podatke iz topografskih karata, satelitskih slika i radara koji prodiru u zemlju. Istraživanje vezano za to objavljeno je u časopisu JGR Planets.

Elysium Planitia savršeno je mjesto za pokušaj razumijevanja veze između onoga što vidimo na površini i unutarnje dinamike koja se manifestirala kroz vulkanske erupcije, kaže Voigt.

Istraživanje je omogućilo stvaranje 3D karata, otkrivajući više od 40 vulkanskih događaja koji su oblikovali Elysium Planitiju u periodu između 120 milijuna i 1 milijun godina unazad. Neke su erupcije bile monumentalne, poplavivši doline golemim količinama rastaljenog bazalta.

Mars, ilustracija Znanstvenici otkrili neobičan misterij o meteoritima s Marsa koji padaju na Zemlju

Mars još uvijek vulkanski aktivan?

Unatoč tome što se Mars danas čini suhim, studija sugerira da su otvori koji ispuštaju lavu također mogli izazvati katastrofalne poplave podzemne vode, potencijalno pridonoseći eksplozivnim vulkanskim događajima.

Značaj Elysium Planitije nadilazi njezinu vulkansku povijest i može sadržavati velike podzemne vodene naslage leda. Rezultati studije upućuju na to da bi Mars još uvijek mogao biti vulkanski aktivan, a regija ostaje vitalna za razumijevanje prošlosti i sadašnjosti vulkanske, magmatske i vodene dinamike Crvenog planeta.

Sa svojom nedavnom geološkom aktivnošću, Elysium Planitia je izuzetno važno područje koje je vitalno za razumijevanje prošlosti i sadašnjeg vulkanskog i magmatskog stanja Marsa uz njegovu nedavnu vodenu povijest, ističu autori studije na kraju.