NASA-in "sin Concordea" uspješno prošao testiranja tihog proboja zvučnog zida, do kraja godine očekuje se i prvi let

U NASA-i su čini se dokučili kako smanjiti buku probijanja zvučnog zida, kako bi se putnički zrakoplovi mogli ponovno vratiti u eru nadzvučnog leta koja je izgubljena umirovljenjem legendarnog Concordea.

Branimir Vorša | 27.01.2022. / 15:18

Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

NASA je završila ispitivanja na smanjenom modelu svog 'tihog' nadzvučnog mlažnjaka u aerotunelu. Sad slijede testiranja u punoj veličini koja će se održati kasnije tijekom 2022. godine.

Inženjeri u NASA-inom istraživačkom centru Glenn u Clevelandu u saveznoj državi Ohio, proveli su testove modela malog razmjera unutar superzvučnog zračnog tunela.

Supersonični zrakoplov X-59 QueSST, nazvan još i 'sin Concordea', u punoj veličini trenutno još uvijek konstruiraju NASA i zrakoplovna tvrtka Lockheed Martin odnosno njihov čuveni odjel Skunk Works u Palmdaleu u Kaliforniji.

Po dovršetku, taj će nadzvučni mlažnjak putovati slično kao i nadzvučni putnički zrakoplov Concorde, prije nego što je povučen 2003. godine.

Slika nije dostupna VIDEO Pogledajte kako nizozemski vojnik zahvaljujući posebnom odijelu prkosi gravitaciji

Bude li odobren za komercijalna putovanja, X-59 QueSST mogao bi letjeti od Londona do New Yorka za samo tri sata, bez gromoglasnog zvučnog udara, što spomenuti legendarni Concorde nije mogao.

Motor X-59 je namjerno dizajniran da se smjesti u gornji dio trupa zrakoplova kako bi umjesto toga proizveo tiši 'udar' pri brzini krstarenja 1,4 puta većoj od brzine zvuka. Njegov nos dug devet metara također je posebno dizajniran da smanji udarne valove izazvane kretanjem čestica zraka kada zrakoplov putuje brže od brzine zvuka.

Konačna verzija tog zrakoplova bit će duga gotovo 29 metara i imati će raspon krila od 9 metara.

Ovo je prilika za tim da dobije podatke pri niskim razinama zvuka proizvedenim u tunelu. Sve se svodi na našu sposobnost da izmjerimo udar, rekao je Clayton Meyers, zamjenik voditelja projekta NASA-inog projekta Commercial Supersonic Technology (CST).

SUV od 3,8 milijuna dolara po uzoru na Stealth Fighter mlažnjak (Foto: Profimedia) ''Zvijeri'' su stigle i na gradske ulice: Napravljeno ih je samo 9, a cijena? Sitnica...

Smanjeni model je bio podvrgnut tjednima testiranja u zračnom tunelu, proizvodeći udarne valove koje su uhvatile posebne 'schlieren' kamere. Schlieren fotografija se koristi za snimanje protoka tekućina različite gustoće. Slike s kamera pružaju inženjerima vizualizaciju udarnih valova i njihovih položaja dok zrak prolazi oko modela.

Udarni valovi koje je proizveo model odgovarali su, i po položaju, i po snazi, onima iz ranijih računalnih modela za tiši nadzvučni let, objavila je NASA.

Poseban dizajn riješio problem glasnih zvučnih udara

U konačnici, projekt X-59 ima za cilj ukloniti bučne supersonične letove iznad gradova, što je bila jedna od Concordeovih mana.

Zvučni udar se događa kada se udarni valovi od objekta koji putuje kroz zrak brže od brzine zvuka spoje se prije nego što stignu do tla. Zvučni udari stvaraju ogromne količine zvučne energije, oko 110 decibela, poput zvuka eksplozije ili grmljavine.

Javnost je često opisivala glasnu buku, kad god bi Concorde probio zvučni zid, uznemirujućom, što je u konačnici ograničilo zrakoplov na letove iznad Atlantika, jednom kad je počeo prevoziti putnike 1976. godine.

Slika nije dostupna Virgin Galactic predstavio koncept zrakoplova kojim bi od Londona do New Yorka putovali samo 90 minuta

S druge strane, X-59 je dizajniran da zaustavi udarne valove izazvane kretanjem čestica zraka kada zrakoplov probije zvučnu barijeru od spajanja. NASA se nada da će se buka njihovog zrakoplova svesti na tihi udarac, sličan zvuku grmljavine koja tutnji u daljini ili zvuku zatvaranja vrata.

Nešto puno tiše

S X-59 želimo pokazati da možemo smanjiti dosadne zvučne udare na nešto puno tiše, rekao je John Wolter, vodeći istraživač na testiranjima zvučnih udara X-59 u aerotunelu.

Cilj je regulatorima pružiti podatke o buci i reakciji zajednice, što bi moglo rezultirati novim pravilima za nadzvučni let iznad kopna. Test je pokazao da nemamo samo tiši dizajn zrakoplova, već da imamo i točne alate potrebne za predviđanje buke budućih zrakoplova, ističe Wolter.

U ožujku će smanjeni model otputovati u Tokio na dodatno testiranje u aerotunelu, koje će provesti Japanska agencija za istraživanje svemira i kompanija Boeing.

NASA i Lockheed Martin trenutno dovršavaju izradu X-59 u pogonu Skunk Worksa u Kaliforniji, a kasnije ove godine, trebala bi započeti testiranja leta kako bi se dokazala njegova sposobnost letenja.

Slika nije dostupna Uskoro predstavljanje nasljednika legendarnog Concordea: Bit će to najbrži putnički zrakoplov u povijesti

Nakon testiranja leta, NASA će zatim provjeriti radi li tiha nadzvučna tehnologija zrakoplova u letu kako je zamišljena prije prelaska u 'fazu prelijetanja naseljenih područja'. Ta faza uključuje odobrenje za let zrakoplova X-59 iznad naseljenih područja, ako i traženje od lokalnog stanovništva da podijeli svoje reakcije na zvuk koji zrakoplov stvara tijekom nadzvučnog leta.

Izvor: Daily Mail

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti