Izrazi koje sve češće slušamo u posljednje vrijeme su inflacija, nestašica i poskupljenja svega i svačega - od voća i povrća do građevinskog materijala, a čini se da bi sljedeće na redu moglo biti poskupljenje potrošačke elektronike. Nakon nestašica komponenata i čipova te problema i kašnjenja u globalnom lancu nabave, brojni stručnjaci upozoravaju na novi problem koji bi mogao dovesti do povećanja cijena gadgeta, što nikada nisu dobre vijesti, a pogotovo ne uoči prazničkih šopinga.
Riječ je o povećanju cijena rijetkih metala koji se koriste u potrošačkoj elektronici - od onih poznatih poput litija pa do onih za koje mnogi nikada nisu čuli, no često se koriste u proizvodnji brojnih popularnih gadgeta. Razlozi za povećanje cijena su različiti - od trgovinskog rata SAD-a i Kine i pandemije pa do konstantnog povećanja potražnje. S obzirom na to da se svijet kreće prema elektrifikaciji te se ulažu milijarde u električna vozila, velika je potražnja za čipovima i elektronikom koji se ugrađuju u vozila na struju.
Na TechSpotu ipak, kao glavni razlog, navode američko-kineski trgovinski rat (Kina kontrolira 55 posto globalnih proizvodnih kapaciteta i ne manje od 85 posto proizvodnje rijetkih metala) koji je već utjecao na isporuke nekih od najvažnijih komponenata za proizvodnju brojnih proizvoda potrošačke elektronike.
Cijena litija koji se koristi u baterijama tako je narasla za 150 posto u odnosu na rujan prošle godine, a snažno su porasle i cijene holmija, koji se koristi za proizvodnju magneta i posebnih slitina za senzore te praseodimija i neodimija koji se koriste za jake magnete u zvučnicima, motorima, turbinama itd.
U odnosu na prošlu godinu, između 37 i 80 posto porasle su i cijene bakra, kositra, aluminija, kobalta i drugih elemenata koji se koriste u proizvodnji čipova, povezivanju elektroničkih komponenata, mehaničkih dijelova itd.
Kako naglašavaju na TechSpotu, prodajna marža nekoliko kineskih dobavljača koji imaju ugovore s tehnološkim gigantima poput Applea, Amazona, Della, Logitecha i Facebooka smanjila se ispod 20 posto, što je neki industrijski prosjek. Do sada taj financijski gubitak nisu prebacili na svoje klijente, no to je scenarij do kojeg bi uskoro moglo doći, a kada do njega dođe, možemo očekivati povećanje cijena svih proizvoda povezanih s elektronikom i baterijama.